Räkna ut om LCHF-kosten är tillräckligt fet

Det är en märklig känsla, så här långt kommen i livet, att ändra livsåskådning när det gäller kost. Från att ha ägnat mycket möda åt bantning, kaloriberäkning och fettskräck nu övergå till att försöka få i mig tillräckligt med smör, grädde, kokosfett och feta animaliska produkter. Jag är ju inte ens någon större köttälskare.

Det är svårt att äta mycket fett. Dels har jag en gammal ”ryggmärgsreflex” att inte äta för mycket fett, dels gör fettet att jag känner mig fullproppad fort. Har ändå gjort ett seriöst första försök denna veckan. Min ansiktshud har blivit tonårsfet igen. Behöver inte använda de dyra smörjorna som står i skåpet.

FAQ SkaldemanVattnet som kolhydraterna band försvann kvickt. Därför gick jag ned något kilo ganska direkt. Men sedan har vikten varit exakt på hektot densamma hela veckan. Visserligen har jag ätit tillräckligt med fet mat, men det visar sig att fettkvoten inte varit så jättehög. Och då går man ändå inte ned i vikt, enligt Sten Sture Skaldeman som skapat begreppet.

Skaldeman är en förgrundsfigur inom LCHF-världen. Han blev frisk från alla sina krämpor genom att äta ”kött och fett”. Och på köpet förlorade han 70 kilo av sin vikt…

I sin kokbok GI-Noll! förklarar han att fettkvoten är ett bra hjälpmedel när man handlar och lagar mat. Andelen fett ska vara en hög siffra, protein en måttlig siffra och kolhydraterna ska vara få. Fettkvoten ska bli ett tal över 1:

Fettkvot

Det betyder att det räcker inte bara med att välja ett fett livsmedel. Det får inte heller ha för hög andel protein i förhållande till fetthalten.

Som till exempel ost, som jag har använt som snacks. Osten har ganska högt innehåll av protein. Då hjälper det inte att fetthalten är hög och kolhydraterna noll. Kroppen kommer att tillverka glukos av proteinet, och därmed höja blodsockret, vilket är förödande för fettförbränningen. Följden blir att jag inte går ned i vikt. Det är därför man måste välja en rejält fet ost, 38 procent eller mer. Annars måste man bre smör på ostskivan!

Margareta Lundström gör en bra genomgång av ost och fettkvot på sin hemsida: Fettkvoten i hårdost.

Fettkvot augUnder veckan har jag bokfört all mat i Hälsa Viktklubbs kost­program för att se hur mängden fett, protein och kol­hydrater fördelat sig. Om jag beräknar genom­snittet för min vecka, enligt värdena i tabellen får jag en fettkvot på drygt 1,3:

Fett 127 gram/Protein 53 g + Kolhydrater 41 g  =  drygt 1,3

Enligt Skaldeman är detta en kost för fettförbrännare! Men i fortsättningen ska jag minska på osten, och bre smör på de skivor jag unnar mig.

Mitt mål är inte att bli smalare, men kanske tappa ett kilo eller två. Däremot vill jag bli piggare och mer skärpt, vilket också kan vara ett resultat av LCHF-kost, enligt Kost­doktorn.  Svenske minnesmästaren Mattias Ribbings rekord är tagna medan han åt strikt lågkolhydratkost, vilket han menar gett honom ökad mental uthållighet.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. Now I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.