Definition av LCHF och lågkolhydratkost

Mina vandringar i LCHF-världen fortsätter. Hur många kolhydrater får man äta per dag, är något som jag funderat över. Jag har inga större problem att hålla mig mellan 50-100. Men ska jag under 50 måste jag avstå från att äta saker jag verkligen gillar.

Hittade en definition på Allt om LCHF som ger en fingervisning om nivåer. Eftersom jag varken har diabetes eller övervikt, och dessutom motionerar regelbundet så kanske min nuvarande nivå ändå är rätt OK. Det vill säga kolhydratreducerad kost.

Definition LCHFSedan finns det mer extrema varianter:

  • Fakir. Då äter man så nära noll kolhydrater som det går. Matsedeln består av kött (gris, nöt, fågel, fisk och skaldjur), ägg, smör, såser med smör (och oftast ägg), kokosfett, kaffe.
  • UFO.  Förkortning för Under Fem gram Om dagen.

Inget för mig som inte kan tänka mig att avstå mejeriprodukter eller grönsaker och bär!

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.