Smal och mätt med fett kaffe?


Fett kaffeI mitt utforskande av LCHF-världen har jag stött på ”fett kaffe”, eller Bulletproof Coffee. Recepten varierar lite men går ut på att en kopp kaffe maxas med en rejäl skvätt fett, till exempel kokosfett, smör och grädde.

Syftet är att få energi utan kol­hydrater. Att byta ut en måltid mot fettkaffe kan boosta vikt­nedgång, enligt vissa.

I dag kom jag mig för att prova. Gjorde mitt eget recept, eftersom jag inte är så slaviskt LCHF. Det smakade fett och ljuvligt av kokos. Nu får vi se hur länge jag håller mig mätt.

Halvfett kaffe

  • Servings: 1
  • Difficulty: enkelt
  • Print

  • 1 kopp espressokaffe
  • 1 deciliter mjölk
  • 1 matsked ekologiskt kokosfett

magic bulletGör så här: Värm mjölken och lägg i kokosfettet så det smälter. Mixa sedan med stavmixer eller i en Magic Bullet (om du har din kvar) så att fettet skummar sig. Koka en kopp kaffe/espresso och häll försiktigt i mjölken så skummet bevaras.

Mer om fett kaffe:

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.