Vi vadade i vatten första arbetsdagen

monsunregnNär jag kom till jobbet i morse var det stora vattenpölar i korridoren utanför vår lokal. Tydligen hade det regnat in under helgen. Försökte fösa undan det värsta med en mopp, så att vi inte skulle dra in smuts och väta till oss: städerskan kommer inte tillbaka från sin semester förrän om fyra veckor…

Det var inte så enkelt att bli av med vattnet för det finns ingen golvbrunn. Eftersom det var varmt tänkte jag att det kanske skulle avdunsta snabbare om jag spred ut det i fabriks­lokalen i ändan av korridoren. Och jo, det torkade upp rätt bra framåt lunch.

Men efter rasten började det mörkna på himlen. Stålblå åskmoln drog in, och himlen fullkomligt öppnade sig.

Jag gick ut i korridoren för att ”investigera” var läckan i taket fanns. Men det var torrt och lugnt, trots att regnet hällde ned i galna mängder utanför fönstren. Rutorna fick sig en högtryckstvätt! Men friden varade inte.

Efter en stund började det skvala ute i korridoren. Ett Niagarafall utmed väggen. När jag såg vattenfallet som sprungit fram ur skarven mellan huskropparna, ilade jag in till oss och hämtade tråg att försöka fånga upp vattnet. Tror du det hjälper? frågade en klentroget. Vi kan ju i alla fall försöka, tyckte jag. Så han lomade in på sitt kontor och hittade en plastlåda, och fler kollegor kom med sina lådor. De fylldes snabbt och efter en stund fick vi tömma! Men det mesta vattnet hamnade ändå på golvet.

Fasen, det läcker in i datorcentralen i förrådet, ropade någon. Snabbt in och plocka ur en massa bråte och fixa ett ”tak” över alla sladdar, säkringar och jag vet inte allt. Sedan fick vi stänga av alla datorer för åskan rullade in.

Och när det smällt färdigt och regnet dragit förbi, var det bara att plocka fram moppen igen. En händelserik första arbetsdag efter semestern.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Natur & väder och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.