Fet frukost med frön

Balkongfrukost Tureborg aug 2014 004Chia-pudding är min nya frukost. Chia är det nya ”super­fröet” som blivit på modet efter författaren Christopher McDougalls  bästsäljare Born To Run. Här berättas om de mexikanska Tarahumara-indianernas exceptionella förmåga till långdistanslöpning långt upp i pensions­åldern. Och det visar sig att dessa indianer lever bland annat på chia­frön.

Fröna är rika på nyttiga fettsyror, som omega-3, ALA (alfa-linolensyra),  samt fiber och protein. De innehåller dess­utom en hel del nyttiga mineraler. Se längst ned i inlägget.

Christoffer McDougall föreläser om Tarahumaras och sin teori: Är vi skapade för att springa? (ca 16 min)

Tidigare brukade jag lägga linfrö i yoghurt över natten. Det blir också puddinglikt, men tyvärr resulterade det i trög mage också. Så jag köpte en liten påse chia för att prova. Billiga är de inte…

Puddingen smakar inte särskilt mycket, men lite bär, och rivet citronskal eller vaniljpulver piffar upp. Jag brukar strö lite frömüsli på toppen för att få lite tugg­motstånd och knaprighet.

Det finns många olika recept på nätet om hur puddingen ska göras. Till exempel med kokosmjölk, mandelmjölk. Men jag tycker det blir godast att blanda med lite vispgrädde och turkisk yoghurt. Jag späder med vatten så att fröna kan dra åt sig vätska och bilda gelé.

Chia-pudding på mitt sätt

  • Servings: 1
  • Difficulty: enkelt
  • Print
  • Chiafrö-pudding 22 matskedar grädde
  • 100 gram turkisk yoghurt 10 procent fett
  • 1 matsked chiafrön
  • 1 matsked kokosflingor
  • smaktillsats
  • vatten

Chiafrö-pudding 1Gör så här: Blanda alla ingredienser i ett glas eller serveringsskål. Späd med vatten till en lätt rinnig konsistens så att frön kan dra åt sig vätska. Låt stå i kylen över natten. Toppa med frukt eller bär vid serveringen.


Näringsinnehåll i chiafrön jämfört med några andra frön:

Chia-näring

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Prat om mat, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.