Det växer bra i värmen

Trodde väl knappast att de ynkliga fröerna i påsen skulle bli något ute på min balkong. (Äntligen planterat på min balkong)Men det har varit en god sommar, och plantorna har trivts i mina mexikanska lådor från loppisen.

Tomatplantor 2014-04-18Jag har två sorters körsbärstomater, Vilma och Lipso. Enligt försäljaren på Impecta fröhandel är båda lämpliga på en solig men blåsig balkong som min. Från att ha varit några ängsliga plantor på fönsterbänken har de nu blivit kraftiga och täta. För säkerhets skull har jag varit i skogen och hämtat stadiga pinnar att binda upp dem mot.

aloeInne på fönsterbänken frodas nu istället små plantor av aloe. De fröna var så små att de knappast gick att få ned i jorden med fingrarna. Ska bli mycket intressant att se om de lyckas att bli stora. Kanske kan jag bli själv­försörjande på aloe och slippa köpa den som dyr kräm 🙂 .

I köket står också hibiskusen med många knoppar. Två gula blommor har redan slagit ut och vissnat. För varje blomma som slår ut tänker jag på vårdtagaren som jag fick blomskottet av. Undrar hur det är med hälsan nuförtiden.

  • Minnen från ”mina” vårdtagare
  • Hibiskus-topp blev nya plantor
  • Om Mrs Olsson

    Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
    Det här inlägget postades i Mina växter, Natur & väder och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.