Jag kan allt − nästan…


Efter att ha arbetat med mina nya arbetskamrater i tre månader säger de: Du kan allt! Det är gott betyg, även om det naturligtvis inte är riktigt sant. Fast idag var jag ändå beredd att hålla med.

monsunregnHade packat kasse med badkläder, vattenflaska och massor av tomlådor för att cykla till brodern för att plocka mera hallon. Tänkte ge mig iväg på förmiddagen för att hinna få det överstökat innan regnet startade. Men inget blir väl någonsin som man planerar?!

Jag hade bara cyklat någon kilometer innan jag upptäckte att jag hade pyspunka på bakhjulet. Bara att promenera tillbaka nedför berget i godan ro. Hade egenligen mest lust att sätta mig i  fåtöljen och sippa rödvin, men halade ändå fram min välfyllda verktygslåda och monterade av hjulet för att laga läckan.

cyklaJag har haft min kära DBS sedan 1979 så jag har lagat en och annan punktering förut. Inget märkvärdigt egentligen. Så här går det  till: Laga en cykelpunktering.  Men när jag var klar kände jag mig ändå ganska ”redig”.

Hade funderingar på att sätta en bröddeg när hallonplocket frös inne. Tågade till kvartersbutiken för att kolla om de hade jäst. Det hade de inte. Den arabiska damen sa ”förlåt” flera gånger och förklarade att jäst inte säljer. Så jag drog till Sixtens med cykeln. Kunde ju ändå testa om däcket höll luften.

JästSixtens hade bara en tom kartong som det en gång varit jästpaket i. Det fick bli en sväng till Willys. På hemvägen hade ösregnet hunnit dra in över stan. Men däcket verkade funka, och jag hade tagit med mig regnjacka så jag blev bara blöt om benen.

Bakade rågbröd på gehör. Grovt rågmjöl, mörkt lantbrödsmjöl och vetemjöl special. Lite tranbär, solrosfrön och linfrön. Penslade med kokosfett. Blev gott. Slank ned tillsammans med en slatt rödvin som stod kvar i kylen. Inga hallon och inget bad, men det blev ganska bra ändå.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Om Olsson och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.