Det bor fåglar i skafferiet

blåmesDet flyger en blåmes utanför mitt fönster titt som tätt. Jag har jagat bort den från mitt balkongräcke där den brukar mellanlanda och titta in genom fönstret. När jag satt på balkongen en solig dag upptäckte jag att den bor bakom gallret till ventilen som leder till grannens skafferi.

Jag bor i ett höghus från 1950-talet. På den tiden byggde man kök med stora skafferiskåp med en reglerbar ventil inuti. På vinterhalvåret kan man släppa in kalluft så att det blir riktigt kyligt. Helst ska skafferiet ligga åt norr, men i mitt hus är lägenheterna små, bara ettor och tvåor, och ligger åt alla väderstreck. Så då gör skafferierna det också. På utsidan fasaden syns gallret som sitter framför öppningen till ingångshålet. Där flyger mesen in och ut mest hela dagen.

För blåmesen visade sig vara två stressade föräldrar som jagar mat till sina hungriga små. Jag kan höra ungarna pipa i högan sky när de anar att det är godsaker på ingång. Jag får fråga grannen om han hör det in till sig. Lite rart med ett fågelbo till granne. Men det känns väl inte så fräscht att ha fågelbajs i tilluften till sina matvaror, tänker jag.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Natur & väder och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.