Folk som jobbar i butik kan inte räkna?

linneLarvade en liten runda på byn, utan något särskilt mål. Hade varit på biblioteket och återlämnat ett lass böcker, men hittade inget kul att ta med hem.

Torget och gågatan var full av familjer som firade barnens dag. Jag flydde in på Åhléns för att kika om det fanns nåt kul mode. Till exempel ett färgglatt linne. Jo, där fanns alla möjliga karamelliga kulörer. Hittade ett cerisefärgat linne som jag gillade. På prislappen stod det 79 kronor. Sedan hade de bifogat en annan lapp: ” 2 för 199″. Ja, det var ju också en affärsidé?

Hade funderingar på att gå och gnälla i kassan, men släppte det. Passformen var inte den bästa så det blev inget köp. Såg sedan att det nog var felmärkt och skulle vara ”2 för 99”.

50 procentIstället blev det en sväng i modebutiken tvärs över gatan. Där fanns ett rea-ställ med t-tröjor i cerise. Hade kostat 89 kronor men hade en röd lapp: ”50%”. När jag skulle betala i kassan slog hon in 63 kronor. Det stämde inte riktigt med min matematik, så jag protesterade. ”Vi har bestämt att det är 30 procent på första plagget, och 50 om du köper två”. Det står på skylten”, sa kassabiträdet.

”Men det står 50 procent på plagget”, framhärdade jag. ”Då är ju det falsk marknadsföring”.

”Jag kanske ska skriva på skylten att det gäller oavsett vad som står på plagget?”, säger hon då. ”Ja, det kan ju vara en god idé…”, tyckte jag, och fick slutligen köpa tröjan för 44, 50 kronor.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Ekonomi och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Folk som jobbar i butik kan inte räkna?

  1. kayrpea61 skriver:

    That sounds like the sort of conversation I sometimes have too😉

    Gilla

Kommentarsfältet är stängt.