Nej, vem vill ha gula tänder?


Puss 6För första gången i mitt liv har jag träffat en tandhygienist. När jag erkände det för henne sa hon att det inte var så konstigt: ”du har nog aldrig behövt någon”. För jag borstar så bra, och har så fina tänder, tyckte hon. Precis som min förra tandläkare alltid påpekade vid varje årligt besök.

Själv tycker jag att det är både si och så med tandstatusen. Lappat och lagat, kaffefläckat och  lite kantstött efter en omkullkörning med cykeln. Men det får man räkna med i din ålder, menade hygienisten. Den lilla tandsten hon så noggrant skrapade bort ur min mun var bara en västanfläkt jämfört med hur det kan se ut hos andra, berättade hon.

”Har du blekt dina tänder?” förhörde hon mig. Och jag blev tvungen att erkänna. ”Ja, för de är så mjölkvita” sa hon med kännarmin.

Nej, vem vill ha gula tänder? Jag har köpt nån pasta på nätet som har funkat bra. Kanske uridiotiskt men enligt reklamen helt ofarligt. Jag har blekt med grejor från tandläkaren också ett par gånger, men den pastan fräter på tandköttet och gör tänderna sköra, tycker jag. Det här kändes snällare.

När jag berättade för hygienissan att jag slutat med tillsatt socker sedan ett år blev hon lite imponerad. ”Jag önskar att jag kunde klara av det”, sa hon. Vad förvånad jag blev! Trodde att alla i tandbranschen var fanatiker med kariesfobi.

När hon undersökt, kollat röntgenplåtarna, skrapat, polerat, och fejat hade det gått nästan 40 minuter. Hon var grundlig. Och jag gick från det årliga tandvårds­besöket med ett glatt flin och den där ”tandläkarrena känslan”. Och utan att behöva ta upp plånboken. Jag har Frisktandvård och betalar en peng varje månad. Hittills har det varit prisvärt.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Ekonomi, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.