Min doktor är en pratglad besserwisser

DoktorMin doktor är en katastrof när det gäller bemötande. Det är rent obegripligt. De första gångerna jag var på besök blev jag lätt förbannad, men den här gången blev jag nästan full i skratt.

Han är väldigt pratglad, den här farbror doktorn. Man får knappt en syl i vädret. Första gången vi träffades började han förmana mig om vikten av motion. Hade han bemödat sig om att ta reda på det allra minsta om mig hade han fått reda på att jag är diplomerad ledare i Friskis & Svettis, har arbetat flera år som gyminstruktör, och har motionerat regelbundet sedan slutet av 1980-talet.

Dessutom hade han mage att prata om motion som något nödvändigt ont. Med mig, som har det som livsstil och tycker det är roligt.

Nästa gång jag var där ville han att jag på sikt skulle försöka sluta ta den aktuella medicinen som jag var där för att få utskriven. Även denna gång utan att ställa de relevanta frågorna, så att han fick bakgrunden klart för sig. Han har inte en aning om vem jag är. Fast han har ju visat med all önskvärd tydlighet att han inte heller är intresserad av det. Men jag fick i alla fall ett recept för ett år, den gången.

Nu hade jag laddat med argument när jag skulle besöka honom igen. Ifall han skulle dra samma vals igen.

Det började med att jag hörde honom ropa upp mitt namn när jag satt i väntrummet. Själv stod han i korridoren runt hörnet så jag kunde inte se honom. När jag reste mig upp för att gå dit hade han redan vänt sig om och var på väg tillbaka till sitt rum. Utan att titta efter vem det var som kom. Samtidigt fortsatte han att småprata hela vägen utan att titta bakåt medan jag vackert fick larva efter med utsikt över hans baksida.

Sätt dig”, sa han och pekade på en stol. Inget hälsa eller ta i hand. Sedan babblade han på med en massa fraser, ”hur är det? Nu är det vår, då ska man vara positiv” och en massa blablabla. Hade ett sjå att få ett ord med i laget, för han svarade själv på sina frågor.

Jag tänkte att nu blir det knepigt och var beredd på att få en ny föreläsning om vikten av att försöka sluta med min medicin. Men idag var det precis tvärtom. Det är nästan så att jag misstänker att det var för att jag berättade att jag gjort uppehåll förra sommaren för att prova hur det gick. Nu fick jag istället en lång drapa om vikten av att INTE sluta…

Eftersom jag nu vet hur karln fungerar så lät jag honom prata på, och struntade i att försöka flika in något. Gör som jag brukar när jag vill ge ett gott bemötande: log, nickade på rätt ställen och lyssnade med intresse.

Jag fick mitt recept, och vetskap om B12-molekylen, läkemedelskostnader, patent, rå lever, samt att jag har lågt blodtryck på grund av elastiska blodkärl… Det var säkert något mer, men det lät jag fara ut genom andra örat på vägen hem från vårdcentralen.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.