Comhems bredband kom bort

I vintras blev jag med bredband via fiberkabel. En massa utländska hantverkare med varierande svenskakunskaper kom till min bostad och installerade i omgångar under en dag. Den ena efter den andra ringde på dörren och borrade sedan i väggar, monterade skåp, drog kabel, och kopplade ihop.

Jag blev informerad av min fastighetsägare Uddevallahem att det tidigare uttaget för internet skulle tas ur bruk i juni 2014. Därför måste jag säga upp det abonnemanget och skaffa ett nytt.

Eftersom jag tyckte att min tidigare leverantör Comhem var dyr tänkte jag byta till någon annan. Jag har betalat 399 kronor i månaden. Men när jag mejlade Comhem och sa upp mitt abonnemang fick jag helt plötsligt ett mycket billigare erbjudande. Jag fick också ett ”VIP-telefonnummer” att ringa för att diskutera saken. Hrm?!

Surnade till lite och svarade inte på erbjudandet. Tänkte att jag hittar väl någon annan.

Sedan har jag förträngt det hela under våren. I mitten av april insåg jag att nu måste jag ta itu med saken. Alldeles särskilt som jag nu ska arbeta hemifrån vissa dagar.

Loggade in på sidan där alla tillgängliga leverantörer hade sina erbjudanden. Hade tänkt att välja Tele2 eftersom jag haft dem som mobiloperatör i många år och varit nöjd. Men deras priser var inte särskilt konkurrenskraftiga. Sedan fanns det en massa firmor som jag aldrig hört talas om.

Så jag fiskade upp mejlet från Comhem ur e-postarkivet, och skrev att jag ville nappa på erbjudandet. Fick svar nästan genast av en pigg medarbetare på kundtjänst som önskade mig välkommen åter och gav mig det nya lägre priset genast, fast det var en vecka kvar på månaden. Allt verkade klappat och klart, enkelt och bekvämt.

Den 1 maj slutade abonnemanget via trådlösa modemet att fungera, eftersom jag hade sagt upp det. Men något bredband i fiberuttaget fanns inte. Där var det stopp. Jag var inte förvånad, hade nästan väntat mig att det skulle bli trassel.

Försökte att ringa Comhems kundtjänst, men där var elva personer före. Dagen efter när jag ringde var det likadant, 13 minuters kö. Eftersom jag befann mig på jobbet hade jag inte möjlighet att stanna i luren.

Nu är det den 4 maj. Fortfarande har jag ingen internetuppkoppling, och har inte fått svar på det mejl jag skickade den 2 maj. Ett billigt pris blir dyrt när man betalar för ingenting…

Så här gick det sedan: Olssons universum | Comhem kom igen!

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Ekonomi och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.