Knäckt av påsktårtan

På påskafton var jag bjuden till bror med familj på digert påskfirande med mat, godis och påskefyr.

Påskefyr 2014-04-19

Påskbuffé 2014-04-19Anlände redan vid lunchtid för buffé med sillar, gratäng på broccoli och brysselkål med fetaost, sallad, gott bröd, ost och öl. Dagen till ära hade jag bestämt mig för att inte räkna kalorier, och att äta av efterrätt om sådan skulle erbjudas.

Påsktårta 2014-04-19Nog blev det efterrätt. Gräddtårta med marsipanfigurer och goda hallon emellan. Tog två bitar, mot bättre vetande… Några godisar ur påskägget slank ned också.

När vi satt och gonade oss i solskenet på uteplatsen kände jag ett stort behov av att röra på mig. Övertalade några i sällskapet att ta en promenad ned till vattnet.

Styvmorsviol 2014-04-19Det blev en riktig ”via Dolorosa” (smärtans väg). Magen spände ut, jag kände mig yr och påverkad av allt socker, och alltmer illamående och omtöcknad. Efter ett år utan godis och tillsatt socker klarar jag inte längre ett sådant massivt insulinpåslag. Lyckades härda ut hela rundan men när vi kom hem blev jag tvungen att kräkas för att lätta på plågan.

Promenad 2014-04-19När jag blev av med maginnehållet kände jag mig genast piggare. Så senare på kvällen blev det en liten tallrik mör lammstek, med både kantarellsås och myntasås, och god, gräddig potatisgratäng, och ett glas rött. Men godisskålen fick vara…

När mörkret fallit blev det dags att sätta fyr på påskbrasan som final på en trivsam påskafton.

 

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Om socker, Prat om mat och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.