Fredagen var inte lång nog

Tomatplantor 2014-04-18Det blev en ganska loj långfredag. Gjorde inte många knop på hela dagen. Satt mest och degade i skönfåtöljen.

Fast jag gick ändå upp strax efter sex och satte mig med min första rapport, som ska lämnas i om två veckor. Tänkte att jag skulle försöka hitta en metod att hantera all information.

Det är en mapp med säker hundra papper som ska analyseras och sammanfattas. Rapporten ska vara en del av underlaget till Arbets­för­medlingens bedömning av en persons arbetsförmåga. Så det är viktigt att det blir rättvisande.

Framåt lunch orkade jag inte mer. Hade tänkt att ta en lång promenad, men jag kom aldrig i kläderna. Så det blev lite omplantering av tomatplantor och basilika. Min fönsterbänk i köket dignar av krukor. Jag måste nog försöka ägna lite tankemöda åt att hitta en plan för vad jag ska göra av allt. Det går ju inte att sätta ut något på balkongen än. Det är för kallt på nätterna.

Dammsög, slösurfade och gjorde sedan en sillinläggning med Västerbottenost:

Västerbottensill på Olssons vis

  • Västerbottenosten burk inläggningssill
  • 1,5 dl riven Västerbottenost
  • 0,5-1 dl majonnäs
  • 1 dl creme fraiche
  • finstrimlad purjolök efter behag
  • grovkrossad svartpeppar
  • 1 tsk fransk senap

Skölj sillen och vattna ur om den är väldigt salt. Blanda övriga ingredienser. Skär sillen i smala, sneda bitar och rör ned. Låt sillen stå i kylen och mogna några timmar innan den ska serveras.

Framåt kvällen fick jag äntligen lite fart. Fast jag orkade inte gå ut. Satte mig på spinning­cykeln med balkongdörren på glänt och körde ett pass på 80 minuter. Ingen hårdkörning. Har inte lyckats hämta in det jag tappade när jag blev sjuk. Medelpulsen blev högre än vanligt trots att jag tyckte att jag tog det lugnt.

Provläs första kapitletEfteråt blev det äggmackor med Västerbottensill. Men utan nubbe! Sedan fastnade jag med en bok om lågkolhydratkost: Matrevolutionen – ät dig frisk med riktig mat av Kostdoktorn Andreas Eenfeldt.

Han menar att man ska skippa kolhydrater och satsa på smör, grädde, grönsaker som växer ovan jord, nötter, feta mejeri­produkter, feta ostar, kött, fisk, skaldjur och ägg. Däremot bör man undvika socker, stärkelse (bröd, pasta, ris, potatis, gröt, chips, müsli…), margarin, frukt och öl. I boken förklarar han varför.

Det är intressant och tänkvärd läsning. För egen del har jag inte kommit så långt i min matrevolution. Att helt avstå bröd och frukt känns otänkbart just nu.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Bedömning av arbetsförmåga, Mina växter, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.