Hellre en kvinna med kulör än snäll i pastell

Huvtröja 2014-04-12Efter en hektisk andra vecka på nya jobbet visade vågen ett helt hekto under målvikten. Fick lite storhetsvansinne på lördagens loppistur. Tog med mig två par jeans in i provhytten, som sedan visade sig vara på tok för små.

Men en tröja för 40 kronor fick jag i alla fall med mig hem. Har läst i Metro att vårens mode föreskriver milda pasteller… Ha, den tröjan var väl så långt ifrån den beskrivningen man kan komma!

Lite speciell men kul, tycker jag som gillar färgglatt. Ränderna är ihopsydda med röd tråd och sömmen på utsidan. Armarna var alldeles för långa, men jag sprättade bara bort två ränder längst ned och fållade om. Var gjort på tio minuter.

Kläder med kulör har följt mig genom livet. När jag gick i sjuan hade jag en kompis som var uppväxt i en konstnärsfamilj. Hon påpekade noga för mig att mina hallonröda jeans och rostorange tröja var svåra för ögat och inte bästa kombo. Det var första gången jag upplevde att mina färgval inte alltid föll andra människor i smaken. Men jag har varit dålig på att bry mig!

På det glada 1980- och tidiga 1990-talet avverkades det flesta färger i diskovimlet på stans uteställen: cerise, turkos, lila, smaragdgrönt, rött, kornblått, svart, vitt… ”Har du köpt MOROT?!” sade bästa partypolaren harmset när jag dök upp med en ny kjol. Vi hade svurit på att aldrig ta på oss den hemska färgen.

På jympan hörde jag till de ökända neontanterna som stod i första ledet och tog plats, och inte skämdes för våra oslimmade kroppar. Gissar att en och annan nog retade sig på det. Jag har shoppat loss i London: tvådelat set med kort linne och tajts som var svarta med mönstrade fält med kraftiga neonfärger, plus Reebook-dojor i svart och cerise.

Den där chockrosa färgen är fortfarande svag för. Och limegrönt… och turkos… orange… Bubbelgum-rosa och Manchester City-blå är nog de enda pasteller som får passerkort in i min garderob.

 

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Om Olsson, Second hand & shopping, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.