Buller på bussen ökar blodtrycket

Enligt Västtrafiks uträkningsverktyg sparar jag cirka 7 000 kronor per månad på att åka buss istället för att köra bil (med en Ford Focus). Men tid är också pengar: det tar totalt tre timmar längre tid. Varje dag.

Pendelkostnad

Dessutom innebär det kollektiva resandet att utsättas för ett överflöd av tröttsamma ljud. Tio månader med Västtrafiks expressbussar gör att jag uttalar mig utifrån en gedigen personlig erfarenhet.

Det som vi människor uppfattar som ljud uppstår när ytterst små tryckvariationer i luften träffar örats trumhinna och får den att vibrera. Ett oönskat ljud definieras som buller. Buller i stora doser kan ge hörselskador. Men även om ljudnivån inte är skadlig för hörseln kan buller ändå orsaka obehag, stresspåslag, trötthet, irritation, blodtrycksförändringar, muskelspänningar och sömnstörningar.

Hur mycket man störs av buller är individuellt. Klockan halv sju på morgonen – när jag bara vill sjunka ned i sätet och slumra medan resan varar (1 timma och 23 minuter) – finns det oräkneliga mängder med ljud som jag uppfattar som störande:

bussförareBussens motor brummar, bromsarna gnisslar, ventilationen susar, det piper i högtalarna, fönsterrutorna rister när bussen skumpar över kostigarna på Torps köpcentrum där det grävs överallt, för gud vet vad.

I en viss buss finns en skallrande inredningsdetalj framme vid förarsätet som väsnats öronbedövande hela vintern. Jag fattar inte hur de som kör står ut med att lyssna på det en hel arbetsdag? Men tydligen är det så att man kan lära sig att sila bort ovidkommande ljud som hörs konstant eller återkommer mycket ofta. Det kallas habituering. Kanske pågår min resa inte länge nog, för det har jag inte lyckats med…

NoterAnnars irriterar jag mig allra mest på den näst intill outhärdliga new age-musik som en chaufför envisas med att spela i högtalarna. Syntetisk harplåt och vågskvalp i sega slingor. Kanske avsett att lugna och skänka ro och avslappning. På mig växer igelkott-taggarna ut! När det är han som kör tar jag på mig mina medhavda öronproppar genast.

Samme chaufför har en annan mycket irriterande vana: han kör fram bussen till hållplatsen strax innan turen ska gå. Men han öppnar inte dörren. Istället går han bak i bussen, till toan, och uträttar sina behov medan folk står i kylan och väntar. Sedan fäller han inte ned sitsen efter sig heller, utan toalocket faller ned med en ljudlig smäll i första bästa skarpa sväng.

En annan förare envisas med att ha hållplatsutropen på högsta volym. Trots att det är samma människor i bussen varje morgon. De vet var de ska gå av. Under turistsäsongen vore det mera motiverat.

Nästan lika irriterande är att de inspelade röster som läser upp hållplatserna nästan konsekvent betonar namnen fel. Ibland blir det rent tragikomiskt:

      • MunkedAl, istället för att lägga betoningen i början, på MUnke-.
      • SvartebOrg istället för att betona Svarte-…
      • Allra töntigast är HälleVADS-holm. Betoning både på Hälle- och -vads- men inte på -holm där den ska vara. Hjälp!

Liksom jag vill de flesta medpassagerare bara ha det tyst och lugnt under färden. För att kunna sjunka ned i dvala en stund eller läsa tidningen i godan ro. Enstaka host, nys, gäsp och harklingar får man räkna med. Men så finns det alltid någon vars telefon ringer, piper eller låter av surf, sms, samtal eller radio.

BullertermometerDet är många faktorer som bidrar till om man blir störd av buller :

  • Situationen: Är situationen avspänd eller ställer den höga krav på koncentration? Oönskade ljud kan öka stressen när situationen kräver att man fokuserar. Det blir mer ansträngande att utföra uppgiften och risken att göra fel ökar.
  • Egenskaper hos bullret: Ljudnivå, vilken typ av ljud och hur bullret varierar över tid.
  • Egenskaper hos personen: Är personen trött, utvilad, sur, glad eller stressad?
  • Vad bullret betyder för personen: Upplever personen bullret positivt eller negativt?
Bilden på bullertermometern är lånad från Arbetsmiljöverket.

Att samsas på liten yta med en massa okända människor tär på tålamodet. Häromdagen satt det en tjej i närheten vars hörlurar läckte ut massor av musik, samtidigt som hon var så tät i näsan att jag tydligt kunde höra varje väsande andetag. Någon enstaka gång dyker upp morgonpigga tonåringar i flertal, som babblar oavbrutet och högljutt. Då hjälper det inte ens att ha öronpropparna instoppade.

Eftersom tal är ljud som bär med sig information är det mycket svårt att inte bli distraherad av att någon pratar. Hjärnan börjar genast att bearbeta informationen, hur ointressant den än är. För att stänga ute prat krävs en aktiv ansträngning, vilket stjäl kapacitet från andra kognitiva funktioner i hjärnan. Det vill säga, det är tröttsamt att försöka att inte lyssna!

Jag läser i en rapport om konsekvenser av buller i arbetslivet. Där sägs att människor med lägre kognitiv kapacitet – men som fortfarande ligger inom det normala – påverkas mer negativt av störande ljud när det gäller prestationsförmåga. Det gäller till exempel för barn och äldre vuxna.

Det är också så att personer som utsätts för hög social stress riskerar att påverkas mer negativt av buller än de som har det lugnare på jobbet. Dessutom kan buller påverka sociala beteenden, som hjälpsamhet och aggressivitet.

Kanske är det därför vissa bussförare ibland är så griniga, och rent av elaka?* Kollektivtrafiken är en påfrestande miljö. Både för förare och resenärer…

* (Olssons universum: En världspolis i förarsätet   På vägen till andra sidan)

Källor

Arbetsmiljöverket. (2002). Buller och bullerbekämpning. Hämtad 2014-03-12 från http://www.av.se/publikationer/bocker/h003.aspx
Arbetsmiljöverket. (2013). Störande buller i arbetslivet. Kunskapssammanställning. Rapport 2013:3. Hämtad 2014-03-12 från http://www.av.se/Aktuellt/kunskapsoversikt/rapporter.aspx
Arbetsmiljöverket. (2014). Temasida – Buller. Hämtad 2014-03-12 från http://www.av.se/teman/buller/

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Åka kollektivt och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.