En magisk måndag

Det blev en märklig måndag. Dimman låg tjock över norra Bohuslän. Sju grader varmt visade displayen i bussen. Trots duggregn och himlens grå yllefilt kändes det i luften att vintern är över och våren rullar in. Och solsken var utlovat till klockan ett, sa kollegan när jag anlände till kontoret vid åtta.

Redan 18 minuter över fick jag samtalet jag väntat på. Jobbet var mitt, om jag ville ha det. Klart jag ville. Sedan genomförde jag min bästa löneförhandling någonsin.

Så jag blir bara arbetslös en enda dag när jag slutar den 31 mars. Bonnröta”, som en bekant till mig skulle ha uttryckt det. Berättade för alla, och kände mig riktigt upprymd.

Sedan var det arbetsplatsträff hela förmiddagen. Eftersom nya chefen skulle komma och hälsa på hade vi ordnat med kaffe och hembakt blåbärscheesecake. Egentligen hade jag inte tänkt att äta av den. Jag äter ju inte sötsaker. Men nytt jobb, och så var det en sådan speciell dag – jag bestämde mig för att göra ett undantag. Tog TVÅ bitar. Den var god, fet men inte överdrivet söt. Blev i alla fall inte yr i huvudet.

Prick ett drog jag ut i periferin på hembesök med fullpackad bil. Solskenet flödade!

Hittade rätt på första försöket och dundrade in med förhöjningsdynor, toaförhöjning, rollator och tröskelramper. ”Vill du ha kaffe?” undrade närstående. ”Jaa, det vill jag!”.

Patienten var fantastiskt rask och alert för sin höga ålder. ”Jag kanske borde flytta till hemmet?”, sa hon. ”Där kommer du inte in, du är alldeles för pigg”, sa jag, medan jag provade ut höjden på rollatorns handtag.

Det blev en trivsam pratstund vid fikabordet. Och det serverades mandeltårta som dopp… Ha, jag tog TVÅ bitar igen! Vilken djupdykning efter snart ett år utan större mängder av socker och sötsaker. När jag kaloriberäknade dagens matintag skrek alla staplar rött och sköt i höjden. Strunt samma, idag var ett undantag från alla vanliga vardagar. Den här dagen var speciell.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Arbete, Arbetsterapi, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.