Vägen till bostadsanpassning är inte spikrak

Människor som upplever stor psykisk stress eller är i kris är svåra att delge information. Den silas genom tjocka filter av chock, ångest, hopp och förtvivlan. Beroende på vilka förväntningar som finns uppfattar de bara vissa saker av budskapet.

telefonHembesöket hos den palliativa patienten gick bra, trots att det började snett. Närstående ringde till kollegan på kontoret redan på tidiga morgonen och undrade varför i helsike ingen hade dykt upp i förrgår, som avtalat? När jag senare ringde upp för att boka en tid, blev jag tvungen att friska upp minnet på närstående och förklara vad som egentligen sagts när vi talades vid.

När vi senare träffades blev det ännu en gång tydligt hur svårt det är att nå fram med budskap som inte ligger i linje med förväntningarna. Denna gång handlade det om att förklara den byråkratiska processen för handläggning av bostadsanpassningsbidrag.

Nu hade jag förberett mig med skriftlig information som jag tänkte lämna kvar, för att backa upp den muntliga informationen. Men jag är ganska säker på att närstående inte uppfattade mitt budskap: att det nog inte kommer att gå så fort, lätt och problemfritt att få den önskade anpassningen som det kan verka i tanken.

För att bli beviljad bidrag för bostadsanpassning ska man ha en nedsättning av fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsförmåga.  Dessutom ska behovet av åtgärden vara långvarigt eller bestående. Lag (1992:1574) om bostadsanpassningsbidrag m m.

UtskriftSom arbetsterapeut är det min uppgift att intyga funktionsnedsättningen. Men också att bedöma hur angeläget det är att personen får åtgärden och att motivera varför det är så. Sedan är det i alla fall upp till kommunen att göra sin bedömning. När det gäller en människa med en obotlig sjukdom, som bedöms som palliativ, så blir avvägningen av behovet svår, tänker jag. Boverket: Anpassningen ska vara nödvändig på grund av funktionsnedsättningen.

Kurvig vägMen besöket gick ändå ganska smidigt. Förutom att jag höll på att köra i diket på vägen dit. Eftersom jag kör bil så sällan nuförtiden var det ju kul att gasa på lite på de kurviga vägarna.

Källor

Boverket. (u å). Bostadsanpassningsbidraget. En webbhandbok från Boverket. Hämtad 2014-03-08 från http://www.boverket.se/Vagledningar/Bostadsanpassningsbidrag/
Svensk författningssamling 1992:1574. Lag om bostadsanpassningsbidrag m m. Hämtad 2014-03-08 från http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-19921574-om-bostadsanpa_sfs-1992-1574/?bet=1992:1574

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Arbetsterapi och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.