Gammal mortel och ett randigt fat…

Ljussstake…blev de bästa fynden på lördagen tursväng till Pingstkyrkans second hand. Idag orkade jag inte gå dit och trängas vid öppningsdags, utan sladdade in vid halv tolv. Då hade jag hunnit en ronda i Antik-Harrys källare. Där blev det bara två små värmeljusglas för 20 kronor. Förhoppningsvis passar de i min och teknikerns designade ljusstake.

Det randiga glasfatet kostade bara 15 kronor och stod halvgömt i en hylla. Jag behöver verkligen inte ett fat till. Men färgerna var oemotståndliga. Morteln i gjutjärn för 140 kronor var urgammal med mycket ”patina” (det vill säga intorkat fett och smuts). De är poppis nu, därav priset. Det tog mig halva eftermiddagen att skura den ren med kokande vatten och mängder av såpa. Men det var det värt!

Ett par skojiga jeans för 40 kronor. För sommarbruk att svaja omkring i, tänker jag. Och en fin, grå lammullspolo, 40 kronor. Ren ull är oslagbart för att hålla värmen. Jag är sååå trött på alla syntetmaterial som affärerna är fyllda av nuförtiden. När jag diskuterade detta med den äldre damen i presenthörnan hos Pingstkyrkan avslöjade hon att hon köper alla sina kläder där. Att klä sig begagnat är inte längre något skämmigt, konstaterar jag.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Second hand & shopping och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.