Nu är jag redo för vårkänslor

Krokus 25 februari 2014Idag sken solen in genom fönstret på vårt kontor. Och avslöjade hur smutsigt det var! Älgade iväg ned i källaren och hittade en fönsterskrapa och rengöringsmedel. Journalsystemet var ändå stängt för uppdatering, så varför inte putsa fönstren?

Kollegan fick flytta på sitt skrivbord så att jag kunde skruva isär fönsterbågarna. Här skulle tvättas både ute, inne och emellan! Fejandet väckte en stor spindel ur dvalan. Den kröp in och satte sig på väggen bakom gardinen. Hoppas att den tredje rumskamraten inte har spindelskräck. ”Vi säger inget”, sa kollegan käckt.

Vinterns alla vindar var svåra att få bort från rutan. Resultatet blev så där, men i alla fall till det bättre.

Klänning 2Åtta grader varmt idag. Krokusarna stod på tå ur gräset, när jag vandrade till bussen. Skönt med lite färg efter alla de gråa dagarna. Gladde mig åt mitt nya second hand-fynd från butiken nära mitt jobb. Idag fick jag från säker källa veta att de tvättar alla kläder innan de säljs. Så nu sitter jag här i min ”blombukett” av kulörer (för bara 60 kronor), och firar att jag är ledig i morgon.

Fast riktigt uppåt ska man ändå inte få vara: en tand sprack till kvällsmaten. Den trasiga biten sitter kvar i tandköttet och går inte att dra lös. Hoppas att renoveringen ingår i mitt frisktandvårdsavtal!

2014-03-01. Hurra, jag slapp betala tanden! ”Det ingår i försäkringen”, sa tandläkaren när jag stod och väntade på räkningen. Jag var tveksam till att ta försäkringen eftersom jag tyckte den var dyr (167 kronor per månad=2004 kronor per år) . Men då ingår en årlig undersökning (885 kronor). Och jag räknade kallt med att någon tand skulle hinna rämna under avtalets gång (tre år) .

Ser i prislistan att denna reparation bör ha kostat 1 500-2 000 kronor. Så nu känns det väl som att åtminstone första året har lönat sig.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Ekonomi, Natur & väder, Second hand & shopping och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.