Spanar in olika ”träningsfilosofier” på gymmet

KlockaJag blev tvungen att fara på en jobbintervju på min lediga onsdag. Så det blev ingen styrketräning i veckan. Därför satte jag klockan på åtta i morse (söndag) för att dra till gymmet, som öppnar tio. Var lite sliten efter spinningpasset igår (95 minuter). Och blodsockret var lågt till att börja med. Så jag startade lugnt.

Det var ett par gubbar i lokalen när jag kom in och satte mig på roddmaskinen. Det är alltid kul att kolla in olika ”träningsfilosofier”. Det är få som kör sina övningar som de beskrivs i träningslitteratur: med god teknik och ett kontrollerat tempo, där man håller emot vikten på tillbakavägen (Olssons universum– Styrketräningens ABC).

TyngdlyftningDen ena killen pumpade på i en rasande fart, och hade inget större fokus på den excentriska fasen av rörelsen. Däremot hade han mycket koll på speglarna. Men han höll på ett par timmar och var rätt så muskulös. Kanske något hög fettprocent…

Hade tänkt att jag inte skulle göra några marklyft utan köra mera lätta övningar. Men efter 20 minuters rodd, och när smith-maskinen ändå var ledig, så tänkte jag: varför inte? Så det blev tre tunga set med marklyft, tre med raka marklyft och så lite bänkpress.

BicepsDen andre killen tränade mera noggrant. När vi stod intill varandra och körde våra övningar märkte jag att han hann med två set plus vila innan jag var klar med mitt set. Men män har ju mer muskelmassa än kvinnor, så det är naturligt att de orkar lyfta tyngre vikter. Det tröttar väl ut musklerna mer, tänker jag.

Min egen filosofi är att ha så lite vila som möjligt mellan seten, för att hålla pulsen uppe. Bränner väl alltid någon kalori extra. Idag lyckades jag bra med det. Svetten rann i strida strömmar när jag var klar vid smith-maskinen. Körde lite latsdrag och rodd, och kramade det sista ur ryggmusklerna med krulliga” ryggresningar.

MM900336413Förra veckan prövade jag att jogga igen, efter ett långt uppehåll på grund av smärta i hälsenan. Då sprang jag tio minuter. Idag blev det hela 22 minuter på löpbandet i 8-10 km/timmes-fart. Känner inget särskilt i hälen. Så skönt!

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Motion och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.