Nu har jag gått i mål – steg-statistik 2013

Statistik 2014-02-13Sedan den 10 juni 2013 har jag stegat en sträcka motsvarande hela Sveriges längd, från Riksgränsen till Trelleborg. Då ingår även andra motionsaktiviteter, som har översatts till steg av mitt kost- och motionsprogram i Hälsa Viktklubb. En sträcka på över 200 mil, cirka 12 000 steg per dag.

Stegkarta 2014-02-13Det var ett av motiven för mig när jag gick med i en viktklubb på nätet: att komma igång med regelbunden motion. Målet för vardagsmotion uppnått!

Just nu är vikten cirka 58 kilo. Strax över 20 i BMI. Räkna ut ditt BMI (Body Mass Index).

Jag bokför fortfarande all mat och motion. Håller mig för det mesta under beräknad kalorinivå, men ibland ”festar jag till” och går över. Viktprogrammet visar att jag i genomsnitt ligger på en lagom kalorinivå.

Jag väger mig tre dagar i veckan – måndag, tisdag, onsdag. För att få ett slags genom-snittlig siffra. Vikten kan variera väldigt beroende på vilken mat jag äter.

Kolhydrater i form av vitt bröd, salta räkor gör att vätskan samlar sig i kroppen. Läser att 1 gram kolhydrater (glykogen) binder 2,7 gram vatten. Har jag tränat hårt försvinner vätskan, så efter ett pass på cykeln väger jag alltid lite mindre dagen efter.

När det gäller näringsintaget visar dataprogrammet att jag har svårt att få i mig tillräckligt med järn, kalcium och D-vitamin via kosten. Därför kör jag med tillskott.

Jag blir jättetrött när järndepåerna går ned. Då blir det svårt med träningsorken. Så då får det bli en boost med tillskott några veckor. Ändå knaprar jag mycket spenat, och äter blodpudding varje vecka… Däremot är jag dålig på köttätandet.

Den senaste månaden har jag börjat träna styrketräning en gång i veckan. Skulle behöva fler träningspass per vecka men tiden räcker inte till. Men trots den lilla dosen känner jag skillnad redan! Nu väntar jag på våren och att det ska bli lite torrare i skogsspåret. Då drar jag ut och joggar igen.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Motion, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.