Handgemäng med en gardinstång

PersiennEn enkel manöver som att dra upp persiennerna en söndagsmorgon kan utvecklas till ett projekt som tar halva förmiddagen. Ännu ett bevis för Murphys lag: ”Om något kan gå fel så kommer det förr eller senare göra det”. Eller kanske Murphys andra lag: ”Om någonting inte kan gå fel, så går det fel i alla fall”.

Rosarandigt. 25 kronor för längder som passar i både kök och vardagsrum. Myrorna, Örebro.

Rosarandigt. 25 kronor för längder som passar i både kök och vardagsrum. Myrorna, Örebro.

Jag tog ned mina vintergardiner i onsdags när jag hade tvättstuga. Men jag orkade inte stryka vårgardinerna då. De har legat i en hög på soffan tills igår när jag tog mig samman efter turen till stan. Blev rätt nöjd med resultatet: färgerna passade bra ihop med min mörkt blågrå mörkläggningsgardin.

Men de är ganska tunna och inte så breda. Så för att slippa insyn från grannarna i går kväll, och få riktigt god nattsömn, drog jag ned persiennerna också.

När jag drog upp dem i morse och sedan skulle dra ifrån gardinen en aning, så kärvade det lite. Jag tog i – varpå hela gardinstången trillade ned! Landade med en änden i jorden i en stor blomkruka, och den andra änden rakt på en ljusstake, där ljus och manschett for all världens väg tillsammans med en massa små stenar som låg i två små glaslyktor för värmeljus. Suck!

Jobbade upp mitt tålamod ett snäpp och gick sedan och hämtade trappstegen i klädkammaren för att hänga upp gardinstång och gardiner igen. Och fästa stången ordentligt med den lilla skruven som sitter undertill på hållaren. För det hade jag ju glömt att göra.

När jag lyfte stången ur blomkrukan visade det sig att den lilla plastproppen som ska sitta i änden var borta. Därför satt det nu en massa våt jord inuti röret (Ikea-gardinstång i lättmetall). Gick inte att peta ur eftersom hålet var i storlek med mitt lillfinger. Det låg jordkokor på golvet också, så jag insåg att jag ändå skulle bli tvungen att ta fram dammsugaren ur städskåpet. Så jag hängde upp gardiner och stång med jorden kvar, för senare ”utsugning”.

SkruvDen lilla skruven drog jag åt på vänster sida, inga problem. Men på den högra, jordiga sidan, krånglade det. Min finmotorik dras med grava ålderkrämpor. Så rätt som det var som jag stod där på stegen och krånglade, for skruven iväg. Ner på alla fyra på golvet för att leta, men den var som uppslukad. Jag har inte hittat den ännu.

Tog istället ett tag med dammsugaren. Både på golvet, i fönstret och i änden på gardinstången. Det är inte helt enkelt att balansera överst på en trappstege med en dammsugare i högsta hugg. För slangen räckte ju inte ända upp annars.

Dans på rosorDet är kräm i min maskin (Electrolux): naturligtvis for de skira och med stor noggrannhet nystrukna gardinerna ideligen in i röret på dammsugaren. Men det blev tillräckligt rent och fint till slut, så att jag äntligen kunde ägna mig åt frukosten. Efter en halvtimmes helt onödigt arbete…

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Om Olsson och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.