Gott nytt år med nya goda vanor

FyrverkeriNyårsafton, klockan 11. Så här dags i mitt förra liv hade jag just nu suttit här i min sköna fåtölj i morgonrock, efter en sovmorgon efter en sen kväll, med ett stor balja kaffe latte och några rejäla ostmackor. Men sedan i juni i år ser det annorlunda ut.

Grunden till förändringen lades redan i våras, när jag fick för mig att skippa tillsatt socker så mycket som möjligt. Tanken var att försöka gå ned i vikt. Hade börjat att närma den kritiska gränsen: 70 kilo. Det var till och med så illa att jag hade slutat att väga mig. Orkade inte med att konfrontera mig med det faktum att jag inte hade kontroll över min vikt och mitt ätande.

Våg 2Men till slut hade jag bara ett enda par byxor i garderoben som gick på. Insåg att jag var käpprätt på väg att bli en ”tajts och tunika-tant”. Kände att jag inte var riktigt redo för att ge upp. Eftersom viktklubb hade fungerat för mig förut (2003) så jag hade inget att förlora. Det var bara att anmäla sig. Resten är historia.

Så idag på nyårsafton vaknade jag klockan fem, som vanligt. ”Unnade mig” att ligga kvar till strax före åtta. Sedan drog jag på mig träningskläder och cyklade ett 76 minuters svettigt spinningpass (Mitt spinningpass 3). Efter en snabb dusch blev det:

  • julteEtt stort glas hett vatten med riven ingefära och pressad citron (väldigt gott)
  • En kopp grönt te med juliga aromer (julklapp)
  • Två små skivor valnötsbröd med smör, helfet Brännvinsost och mycket röd paprika
  • Två ägg med majonnäs och lite strimlad purjolök
  • Tre paranötter (mycket selen!)
  • En omega 3-kapsel, en kapsel D-vitamin

Många kalorier (cirka 600) men mycket låg glykemisk belastning (24). Det vill säga, maten genererar inte så stort insulinpåslag eftersom blodsockret inte stiger så mycket. (Viktcoachen förklarar varför det är bra i sitt inlägg Så undviker du fettbyggarhormonet insulin.)

Dessutom förbrukade cyklingen 520 kalorier, vilket motsvarar drygt 18 000 steg (enligt viktklubbens motionsdagbok). Så nu är jag laddad för en kväll i glada vänners lag.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Motion, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.