Idag är jag inte hungrig…

JulkulorI vanliga fall brukar jag bokföra mitt matintag. Men igår, på julafton, var det ju liksom ingen idé. Det blev istället en riktig djupdykning i julbordets läckerheter hemma hos brodern och hans familj.

Jag åt mammas goda Jansson, ekologisk julskinka med både vörtbröd och rödkål. Och jag erkänner: det blev två vändor med brors lena sparris- och räkomelett och gubbröra, och av min egen laxpaté med romsås. För att inte tala om kvällens höjdpunkt revbensspjäll!

öl Så var det ju inlagd sill, brysselkål, gravad lax, paté med cumberlandsås, rosmarindoftande knäckesticks med smör. Allt nedsköljt med Hobgoblin ale, ett par små snapsar och Ramlösa. Och i matpausen mellan det kalla och det varma buffébordet slank ett litet glas rödvin ned också.

apelsinchokladDen speciella dagen till ära förlorade jag mig i sockerträsket och åt: en pralin från Aladdinask och en apelsintryffel från Åre chokladfabrik, en hemlagad lakritskola och fyra knäck, två marsipankonfekt, samt en liten kopp glögg. Några egengjorda kokoschokladpraliner blev det också.

I morse vägde jag sex hekto mer än när jag steg upp igår. Så här sitter jag nu med en väl kaloriberäknad frukost (300 kcal):

  • Skinkmacka på smörat vörtbröd, en liten klick senap, lite salladsmix och några plommontomater.
  • Grönt julte (med smak av rom- och apelsin, kardemumma, kanel, rosépeppar och nejlikor) och ett stort glas hett vatten med riven ingefära.

Nu finns det planer på någon form av fysisk aktivitet, vädret till trots.

Ha en god fortsättning på julen!

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Prat om mat och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.