Så firades vintersolståndet

JulkulaJag avstod att ”knö med buset” i Mammons tempel på Torp igår. Det blev istället en mycket lugn och städad lördag i centrum, som var förhållandevis folktomt. Fast det var synd om affärsinnehavarna som hade öppet ända till klockan 16.

Men the Christmas spirit låg i luften. Människor önskade god jul och var trevliga. Jag fick en liten present av mannen i loppisboden, en dam kom ångade med mina handskar som jag glömt i kassan.

Till och med Pingstkyrkans loppis var glesare än vanligt. Julsaker gick för halva priset, så jag fick tag i presentsnöre för två kronor, och glitter för fem. Nu har jag klätt min pyttelilla gran och satt i vas på köksbordet.

Jag har föresatt mig att det blir julklappar i återvinningens tecken i år. Det är ändå ett framsteg: förra året blev det inga alls (för när orken tröt kring julfirandet så beslöt jag mig för att jobba istället). Så det blir second hand, egentillverkat och saker ur mina egna gömmor i paketen. Blir intressant att se hur det tas emot.

JulkulorEn laxpaté hann jag också svänga ihop innan kvällens spinningpass på cykeln. Årets mörkaste dag – vintersolståndet – avslutades med några goda räksmörgåsar, och en liten skvätt Grythyttans skogsglögg.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Prat om mat, Second hand & shopping och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.