Att jogga ger fin form

Det duggade och blåste vid utfart och ösregnade på hemvägen. Ganska milt som tur var, cirka 11 grader. Men alla som spankulerade på Strandpromenaden i somras, var höll de hus nu? Att ge sig ut och motionera i dagens väder kräver nog att man är målmedveten. Och jag har ju en plan att hålla mig till!

Det blev elva kilometer jogg i sakta mak, och två kilometers rask gång som uppvärmning. Trots att jag körde över en timmes tuff spinning igår. Synd att kroppen inte klarar mer än ett springpass i veckan, för när det är avklarat känns det så skönt. Och löpning är ett gott ”slankepiller”.

Min pulsmätare har en funktion som räknar ut ett konditionsvärde baserat på vilopuls, kön, vikt och ålder. Fast i morse när jag försökte göra testet så fungerade det inte. Eftersom min vilopuls är så låg så fick jag värdet ”test failed” två gånger. Tredje gången blev värdet 50. I min åldersklass är det ”elite” om värdet är 36 eller mer. Enligt Polars beräkningsmetod, alltså.

Jag tänker att det i vart fall är få fruntimmer i min ålder som är i lika god form som jag är just nu!

Konditionsvärde

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Motion, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.