Recept på nyttigt gott – men jag avstår

bananFår tips via mejl varje vecka från coachen i den viktklubb jag är medlem i. Senast var det recept på nyttiga godisbollar. Ett bättre sällskap till en god kopp kaffe än bullar och kakor. Men jag vet inte vad som hänt med mig.

Visst är det smart att byta ut kakor och godis mot något nyttigare. Men min reaktion blev: varför ska jag äta sånt över huvud taget?

Eftersom jag fimpat allt tillsatt socker i vardagen har jag inte längre något godissug. En skivad banan i naturell yoghurt är tillräckligt sött för mig. Hösten solmogna plommon smakar som rena godiset.

dumleFörsökte mig på en Dumlekola för ett tag sedan (det blev några kvar från Rocky road-tårtan jag hade med mig sista dagen på sommarvikariat). Upplevde chokladen som alltför söt, nästan ”vass” i munnen. Och kolan kändes plastig: onaturlig, inte riktig mat… Det var inte gott, helt enkelt.

Nej, ska det vara något riktigt gott lördagsgodis vill jag ha en räksmörgås! Gärna på en härligt seg surdegsbaguette (min last i livet) och en rejäl klick majonnäs. Men för dig som är nyfiken på receptet på godisbollarna, varsågod:

Nyttiga godisbollar

  • 150 gram dadlar
  • 0,5 dl starkt kaffe
  • 2 dl valfria nötter eller sötmandel
  • 3 msk kakao
  • kokosflingor

Mixa dadlar med kaffe. Tillsätt övriga ingredienser och mixa tills det blir slätt. Rulla cirka 14 bollar. Rulla i kokos. Kaloriinnehåll: en boll på cirka 25 gram ger 90 kalorier.

Variant med äpple

  • 40 g torkade äppelringar
  • 1,5 dl sötmandel
  • 1,5 dl cashewnötter
  • 1,5 msk kanel
  • 5 msk psylliumfrön
  • ett uns vaniljpulver
  • kokosflingor

Mixa alla ingredienser. Blanda i lite vatten så smeten går att forma till cirka 10 bollar. Rulla i kokos. Kaloriinnehåll: en boll på cirka 25 gram ger 124  kalorier.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Om socker, Prat om mat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.