Hibiskus-topp blev nya plantor

HibiskusMed vårdtagarens tillåtelse klippte jag i våras ned hans fina hibiskus. För att den skulle förgrena sig och få fin form. Då var den bara en lång, förvedad peke ur en ganska torr, och dränerad jord. Hade med mig lite ny jord och planterade om den. Snart fick den nya skott.

Jag tog med mig det bortklippta hem och satte i en vas. Kanske skulle det kunna bli nya rötter på dem? Lovade farbrorn att om det tog sig så skulle jag komma tillbaka med den ena plantan.

Det tog en evig tid innan det hände något. Sommaren gick. Till slut orkade små rotändar tränga ur den hårda barken. Satte skotten i var sin kruka med plastpåse om, för att få en varm och fuktig miljö för skotten att gro i.

Trägen vinner! Nu är det stora knoppar på båda, och den ena har slagit ut. Med lika fantastisk blomma som farbrorn hade på originalväxten. Nu måste han få sin ättelägg tillbaka.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Äldreomsorg, Mina växter och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Hibiskus-topp blev nya plantor

  1. Ping: Det växer bra i värmen | Olssons universum

Kommentarsfältet är stängt.