En matupplevelse på Ågatan 3

För att fira min nya vikt, min lilla semester mellan vikariaten och lotterivinsten från i somras, tog jag mig en liten tur – till Örebro av alla ställen… Här finns människor som jag vill träffa igen, trivsam shopping, Sveriges största Myrorna-butik. Plus att det är ”nästan som hemma” efter att ha varit Närkebo i 14 år.

Efter en lång dag med tågresa som startade 6.30, lunchdate, shoppingrunda och incheckning på hotellet, tänkte jag avsluta kvällen med en öl på stan. Tågade runt och kikade in här och där. Men det var liksom inget ställe som såg riktigt bekvämt ut för en dam i sällskap av endast sig själv. På tillbakavägen mot Järntorget tog jag en sväng till Restaurang Ågatan 3, där jag firade min 50-årsdag, för att kolla in menyn. Den såg så lockande ut att jag gick in och satte mig.

Det blev en härlig matupplevelse, med fin service i trevlig miljö. Gott bemötande av den alerta personalen, som gjorde att det kändes helt bekvämt att sitta ensam och äta. Och bra mycket trevligare än en stor stark i skråligt sällskap på O’Learys eller Harrys. Restaurangen finns med i White Guide över Sveriges bästa restauranger.

Min meny

BjudrättSittningen inleddes med en liten bjudrätt från köket  Marmorplanka med lammkorv, benmärgsmousse, rådjurstartar och något gott kryddsmör, samt fisk (tror det var gös och sik) med sås. Snyggt upplagt med färgrika tillbehör. Det låg till och med en liten kvist renlav på tartaren, som gav en spännande vild smak. Väldigt gott! (Tyvärr blev bilderna suddiga. Måste fixa en bättre mobiltelefon!)

FisksoppaMohawkFörrätt 1  Löjrom från Vänern med kärnmjölk, malt och vört, tillsammans med ett härligt aromatiskt öl med citruston – Mohawk unfiltered lager.

Förrätt 2/huvudrätt  Ågatan 3:s fisk- och skaldjurssoppa 2:0. Ett lätt, grymt gott rött vin till: Jean Foillard Morgon, Cote du py, Beaujolais, Ville-Morgan, 2011.

Dessert  Tre ostar från lokala och internationella producenter med bland annat morots- och rödbetsmarmelad, och tre ackompanjerande portviner till osten.

Till maten serverades hembakt bröd, ett par skivor av varje: ett rejält mörkt smakrikt mjukt, ett mustigt baguettliknande med härligt seg skorpa samt spröda knäckesticks. Gott vispat smör till.

Med notan fick jag en liten godispåse med choklad i tre färger: ljus, mörk och vit. Så att jag inte skulle hinna bli hungrig på hemvägen?🙂

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Prat om mat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.