Det blev varken bok eller krokodil

COIbland känns mitt liv som en seriestripp, där jag är den tecknade figuren som det hela tiden går på tok för: 

Via den utmärkta webbfunktionen på Uddevalla stadsbibliotek hade jag reserverat två böcker. Vid lunch idag hittade jag aviseringen i min mejlkorg: dina böcker har kommit! Längst ned i mejlet fanns öppettider: lördag öppet till 14.

Det var över 30 grader på min termometer vid balkongen. Därute hängde tvätten på tork. Slängde mig på cykeln i jeans och bara ärmar strax efter ett. Tänkte att jag skulle luncha på International Street Market på torget efter bibblan. Kanske ta en krokodilhamburgare i det australiska ståndet.

Bibblan var stängd. Troligen på grund av semestertider. Varför inte ange det i mejlet, tänkte jag syrligt.

Crocodile

Krokodil. (Photo credit: Freetaalen)

På torget osade det av mat från hela världen. Spanande in hamburgarna, men de såg inte aptitliga ut. Som vilka frysta, pressade burgare ur vilken mataffär som helst. 80 kronor skulle de ha för krokodilburgare med sallad från ”buffén”: lite tomat, strimlad lök, inlagda jalapeños och nåt mer. Nja…

Tittade runt på ostar, korvar, godis, sötsaker och tingeltangel. Inget lockade eller genererade det minsta sug. Två månaders kaloribokföring och mat med låg glykemisk belastning sätter sina spår. Drog till Willys istället och köpte gravad lax från Falkenberg. Och lite grönsaker. Gick på 360 spänn. Blev fundersam och kollade kvittot.

Det visade sig att tre paprikor i en påse, som enligt hylletiketten skulle kosta 23,90, hade gått in för 140 spänn. Det förstod till och med den unga fröken i kassan att det var orimligt. Blev skickad till spelbutiken (!) för ett återköp. Då var klockan över två, och jag gissar att paprikorna varit fel prissatta i systemet hela dagen. Undrar hur många fler som hunnit med att betala för mycket?

Medan jag stod där och dillade med Bettan i spelbutiken (hon hette det såg jag på kvittot) drog plötsligt ett skyfall med kastvindar och åska över city. Folk vällde in i Willys entré för att slippa bli våta. Och där hemma hade jag tvätten på tork…

Väntade ut det värsta och trampade hem när det lugnat sig lite. Men jeansen sög in varje droppe som en snustorr öken. Tygskor, solbrillor och ärmlös topp kändes inte längre som en särskilt ändamålsenlig klädsel.

Tvättställningen hade vält över ända, och knäckt en hibiskus i fallet. Och när jag tittade närmare i mejlet från bibblan, stod även bibliotekets sommarens öppettider angivna strax ovanför de ordinarie. De stänger klockan ett.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Natur & väder, Uddevalla och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Det blev varken bok eller krokodil

  1. Ping: Krokodilen dök upp i Bäveån | Olssons universum

Kommentarsfältet är stängt.