Melonglass – andra försöket

MelonsmoothieI helgen försökte jag göra glass av frusen vattenmelon. Jag blandade melonbitarna med pressad citron, vaniljextrakt och lite kallpressat kokosfett. Eftersom jag inte har någon rejäl matmixer körde knivarna fast i den frusna melonen. Och att blanda fett i det kalla var ju dödfött. Det blev en knallhård klump på insidan av mixerskålen.

Men det blev en iskall, rosa smet till slut, som svalkade gott i hettan på balkongen.

Idag var det lika hett. Och jag visste att jag hade melon kvar i frysen. Så jag köpte kokosmjölk (18 procent fetthalt) för att försöka få till en lite blötare smet som stavmixern orkar med. Lite citronsaft, och vanilj även i denna variant.

Konsistensen blev sådär. Gräddigt gott, men det smälte lite för fort, och blev fort rinnigt. Mer smoothie än glass. Men som kvällsmat dög det. Jag får experimentera vidare…

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Prat om mat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.