En kaka värd att synda för


Obs!  Nu blir det reklam…

Café Yerbas trädgård 2013Förra lördagen vilade jag ut i Café Yerbas trädgård efter en förmiddag i loppisträngsel. Då blev det en liten öl och en god hembakt smörgås med holländsk ost med smak av bland annat rosmarin. Satt i en solstol i trädgårdens rosendoft och njöt av friden.

Eftersom vädret var gynnsamt även denna helg, ville jag bjuda modern på samma upplevelse. Denna lördag var det fler som hittat hit vid samma tid. Men trädgården är stor, så man behöver inte sitta i knät på varandra, eller lyssna till varandras konversationer. Vi valde ett bord i den lätta skuggan under ett träd, eftersom det var ganska varmt.

En oas av lugn och roHon föll för en stor bakad potatis med räkröra och sallad, medan jag slog till på en hembakt macka med tjocka skivor brieost och chorizosalami.

Nog hade det räckt med lunch, men lite kaffe på maten är ju inte fel när man sitter så gott. ”Vill vi ha något till?” undrade jag. Det ville vi.

I kakdisken stod mycket gott, men jag hade sikte på en särskild tårtbit som såg mäktig ut att räcka till två. Så kunde vi dela. Visste att jag skulle bli tvungen att spinncykla minst en timme för att gottgöra kalorintaget.

Rocky road med en klick gräddeRocky road: mjuk, aromatisk, mörk choklad, lite lagom flytande konsistens. Toppat med chokladglasyr, kolasås, nötter och marshmallows. En liten klick vispgrädde till. En orgie i smaker, socker och fett!

Ska jag äta sötsaker måste det vara värt besväret. Detta var en kaka värd att synda för. Men jag som inte ätit något med tillsatt socker sedan mors dag blev alldeles yr efter några rejäla tuggor. Mer än en halv orkar man inte!

Coops recept på Rocky road rocky road-tårta

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Prat om mat, Uddevalla och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.