Plötsligt hände det

Vi drog en snabbis till Ica med firmabilen för att skaffa mjölk och lite annat till fikat. Två kollegor och jag. Eftersom det varit lön nyss bad jag om en trisslott också när jag kom till kassan. Vi hade det som tradition, x-mannen och jag, och jag har fortsatt på egen hand.

Det har blivit en del småvinster, som lösts in och blivit till nitlotter i slutändan. Det såg likadant ut nu, när jag skrapade den med en penna ur bilens handskfack. Ett par på 30, en 90 kronor och så lite blandat krafs av olika valörer. Som vanligt, tänkte jag. Men eftersom det var firmabilen, kunde jag inte kasta den (ingen papperskorg) utan petade ned den i plånboken.

vinstbevisPå kvällen skulle jag titta på kvittot från Ica, för att se vad jordgubbarna vägde. Jag håller nämligen på att bokföra all mat jag äter. Ett projekt för att försöka gå ned några trivselkilon. Slängde ett öga på lotten igen. När jag tittade noga såg jag att det ju faktiskt var vinst på den: tre rutor med 1000! Tusen spänn. Men oj, hur stressad var jag som inte sett det?!

Skrapade den lilla rutan nere till höger som kan ge vinsten gånger flera. Och där stod det gånger 10! Tiotusen kronor!

Det verkade vara ett stim jag hamnat i: för senare på kvällen upptäckte jag att jag även vunnit en bok i stegtävlingen som jag är med i via viktklubben (del av projektet viktminskning). Pauluns näringslära: vikt och hälsa.

cocosaDet har varit intressant läsning. Bland annat om hur nyttigt kokosfett är. Nya rön, alltså. Jag som fått lära mig i unga år att det är skräp…

Och gott visade det sig också vara. Köpte en svindyr burk kallpressat, ekologiskt väldoftande kokosfett i hälsokostaffären, bara för att pröva. För nu har jag ju råd! Smakar himmelskt på en bit spröd, stenugnsbakad baguette. Ett värdigt alternativ till kanelbullar och doppa, som jag ju slutat med.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Ekonomi, Prat om mat och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.