Min balkong 2013

När jag flyttade in min lilla lya förra året hade jag inte ork att göra fint på balkongen. Det var så mycket annat praktiskt, med flytt och nytt jobb som krävde min energi. Jag inskränkte mig till att skruva loss och kasta det illa medfarna balkongbordet som någon lämnat kvar, och skrapa mossan från golvet. (Olssons universum / Ett liv utan engreppsblandare)

Balkongblommor 2013LoppislådaDenna våren har varit mindre hektisk, och jag har hunnit komma ikapp med mig själv. Och fått tid och kraft att ägna mig åt pyssel på balkongen.

Det började med att någon som flyttade ut lämnade kvar en massa saker utanför sitt vindsförråd. Bland annat en tvåplans skohylla i furu. Och en kvadratisk låda som något mellanstadiebarn gjort själv i slöjden (det stod ”Sandra” inristat med glödpenna på ena sidan). Där gick min hjärna igång! De fick följa med ner för ett nytt liv på min balkong.

Stol ikeaSedan hittade jag en skön fåtölj på loppis, och en bräda och nätkorg i Folkets park. Brädan har blivit blomhylla. Nätkorgen har fyllts med alla mina samlade stenar och en stor pelargonkruka. Fick idén på Landeriet, Bokenäs. De hade fyllt lövkorgar med gatsten och blommor. (Olssons universum – Snart ett år på Tureborg)

Sedan tidigare har jag en blompotta på ben från 1960-talet som passar bra att härbärgera krukor i. En stor, rund plåtbehållare fungerar som förvaring. Och med en stor korgbricka över blir det ett litet nätt bord att sätta kaffekoppen på. För att det ska bli stadigt har jag lagt en stor, platt sten med en ”hällristning” över. Gummimattor att gå på köpte jag i Mellerud, när jag var där på jobbintervju. (Olssons universum – Har dumpster-dajvat på vinden)

Balkongräcket är rostigt, och färgen flagnar i stora sjok. Men det stör mig inte så mycket. Det är en del av charmen med att bo billigt på Tureborg, har jag bestämt mig för. Hade en karl här i våras som ”besiktade”. Det vill säga han skakade allt han orkade i räcket, för att känna om det hängde kvar… ”Tror du balkongen håller för att man går ut en tre-fyra stycken på den?” frågade jag. Varpå han hoppade upp och ned allt han orkade, och glatt konstaterade att ”Jo, det håller nog!”.

Loppis väst och campingstolFör det mesta sitter jag alldeles ensam, så det är väl ingen fara… Men jag har en extra campingstol att ta till ifall jag skulle få oväntat besök! (Olssons universum – Måndagsloppis med  nya vanvettsaffärer)

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Mina växter, Pyssel, Second hand & shopping och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.