Nu pratar alla med mig

bussSatt på bussen och kuskade hela förra sommaren med ungefär samma människor som åker även denna säsong. Det är de pratsamma postflickorna, några medelålders herrar, killen på vårdcentralen som går av vid samma hållplats som jag. Och några till.

Vi hälsar inte på varandra, fast vi ses varje dag. Utom han på vårdcentralen. Vi sitter nollställda och låtsas inte om varandra. Det är lite lustigt.

VästtrafikMindre lustigt var en morgon denna veckan när bussen inte kom. Fast jag gått upp okristligt tidigt och för en gångs skull var pigg. Och hade ett möte inbokat som jag måste hinna till.

När det var tio minuter över avgångstid ringde jag Västtrafiks upplysning. ”Bussen har inte sin GPS på så jag kan inte se var den är”, upplyste den trevliga rösten i andra änden.

”Min farhåga är att bussen inte har avgått alls. Vi står ett gäng här och väntar”, sa jag. ”Ja, så kan det ju vara. Men jag ska forska i det, så ringer jag tillbaka”, sa hon.

Blankett för resegarantiSå jag meddelade övriga väntande att ingen på Västtrafik visste var bussen befann sig, men att det nog var troligt att vi skulle få ta nästa tur om en halvtimme (ja, så blev det). Den turen kräver att man tar en helt annan buss till Torp-terminalen och byter där. Så även den informationen bestod jag med. Samt berättade om blanketten för resegaranti för att få ersättning.

Så nu går det inte an att sitta och vara pottsur, och irritera sig över postflickornas högljudda konversation längre. För nu helt plötsligt känner alla på bussen mig.

Och jag är tvungen att hälsa, prata och vara trevlig varenda morgon. Damen med det asiatiska utseende viftade glatt med sin resegarantiblankett och log med hela ansiktet när vi steg av bussen tillsammans dagen efter. Fick veta en yngre killes halva levnadshistoria i fredags på hemvägen, när han valde att sätta sig bredvid mig när alla fönsterplatser var fulla. Jag var ju ett bekant ansikte!

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Åka kollektivt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.