Lär mig virka afrikansk blomma

Läsa virkbeskrivningar är inte min starkaste gren. Men nu har jag tragglat mig igenom den afrikanska blomman, så att jag begriper.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Upptäcker att min övningsblomma ser inte ut som andra läckra blommor på internet. Den gröna tråden skulle ha dragits ännu längre ned i virkningen för att blombladen ska framträda ordentligt. Men – som jag nu lärt mig att tänka  – detta är inget misslyckande: Det är ett inlärningtillfälle! Nu vet jag hur jag ska göra nästa gång!

Afrikanska blommor

African flowers
Virkade afrikanska blommor (Photo credit: AnnaKika)

 Varv 1  Virka fem luftmaskor (lm) . Slut ihop till en ring med en smygmaska (sm).

Varv 2  Virka tre luftmaskor. Detta är första stolpen. Virka sedan om ringen: en stolpe (st) och en luftmaska. Fortsätt att virka *två stolpar, en luftmaska* fem gånger så att det blir sex par stolpar. Virka en smygmaska och fäst sedan garnet.

Varv 3  Byt färg, och fäst garnet i en luftmaskbåge. Första blombladet: virka tre luftmaskor som bildar första stolpen, sedan en stolpe, en luftmaska och två stolpar. Virka sedan ytterligare fem blomblad: *två stolpar, en luftmaska, två stolpar*, fäst ihop med en smygmaska och avsluta. Jag drog istället sista maskan i sista stolpen genom varvets första stolpe för att dra ihop blomman.

Varv 4  Virka om varje luftmaskbåge: sju stolpar. Fäst med en smygmaska och fäst garnet.

Varv 5  Byt färg, och fäst garnet i ett av blombladens maskor. Virka fasta maskor (fm) i varje stolpe, det vill säga mellan två grupper om två stolpar på tredje varvet. Virka en smygmaska och fäst garnet.

Varv 6  Byt färg. Fäst garnet och virka tre luftmaskor som blir första stolpen. Virka stolpar runt hela blomman, förutom mitt på varje kronblad. Där virkas *en stolpe, en luftmaska, en stolpe* i samma maska. De bildar hörnen på femhörningen.

Nästa projekt är att lära mig virka mormorsrutor med prästkragar. Så söta!

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Pyssel och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.