Full gas redan första jobbveckan

Jag hade räknat med en lugn inskolningsvecka på sommarjobbet som arbetsterapeut i hemsjukvården. Där bedrog jag mig allt. Torsdag före midsommarafton blev jag kvar nästan till klockan sex, för att få ordning på allt före helgen.

Fem akuta ärenden på en dag på mitt område är mer än jag klarar av. Fick hjälp av snälla och engagerade kollegor, som tur var! Skönt att ha en sådan trygghet att luta sig mot. Till exempel är förflyttningar som inte fungerar knepiga att reda ut. Det kan krävas en hel del diskussion med alla inblandade parter för att nå en optimal lösning.

Och jag är lite rostig på rutinerna. Har glömt sedan förra sommaren. Det tar tid att friska upp minnet, och man måste fråga, fråga, fråga!

Efterbörden av ett flertal blixtutryckningar genererar en hel del administration: som dokumentation i journal, beställningar och returer ska bokföras i systemet för hjälpmedel. Patientdatalagen (2008:355) säger att:

 9 § Uppgifter som ska antecknas enligt 6-8 §§ ska föras in i journalen så snart som möjligt.

Det är många som kan ha behov av att veta vad som har hänt, och vilka åtgärder som satts in. Därför kunde jag inte vänta med att föra in dem efter helgen. Men på onsdagen hade jag lyckats göra fel vid inloggning till journalsystemet och blivit ”portad”. Någon systemansvarig person gick inte att få tag i den dagen. Alltså hade jag ytterligare journalanteckningar kvar som måste skrivas innan jag kunde fara hem.

Så när kollegorna sa hejdå, gav midsommarkramar och sedan började droppa av, så satt jag kvar. Det fick bli bussen halv sju istället för halv fem, som jag hade tänkt. Fördelen var att det knappt var några andra resenärer alls.

Att resa kollektivt är bekvämt, så länge medpassagerarna är tysta, nyktra, luktfria och socialt kompetenta. Men så är inte alltid fallet. Jag ska packa ned öronpropparna i ryggsäcken till nästa vecka…

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Arbetsterapi, Åka kollektivt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.