”Kanonkul” dag med loppis och långpromenad

Vännen från Västerås var lovad en riktig loppislördag. Hon är lika frälst som jag. Och efter gårdagens fynd var förväntningarna högt ställda.

KulanKlockan tio klev vi ned i Antik-Harrys källare. Där var ganska lugnt och inte så trångt i gångarna. Det blev en gammal spiklåda att plantera i på kolonilotten, och några småsaker för hennes del. Själv köpte jag en kanonkula (vad jag nu ska ha den till? Senap, kanske?) och en liten ask dyckert. Behöver spik för att fästa brädorna på min hylla på balkongen. De vrider sig i fukten så blommorna står ostadigt.

När vi anlände till Pingstkyrkan var kassen redan full. Farbröderna vid ingången hjälpte oss att paketera det redan inköpta, och ställa undan i en ostörd vrå med en tydlig adresslapp. Sedan var det race åt var sitt håll – med var sin varukorg.

Efter en och halv timme hittade vi varandra igen. Vännen från Västerås hade fyllt sin korg med diverse fynd till kolonin, och blodsockret hade visst hasat ned i skorna så dags. Hon satt i kaféet när jag äntligen hittade henne. Med kaffe, vetebröd och en stadig mazarin med hallonsylt: katalan. Själv hade jag fått byta kundkorgen mot en kundvagn. En plastmatta från förr för 60 kronor vägde för mycket för att bära.

Eftersom jag vet hur det brukar bli när vi går på loppis så hade jag tagit med mig cykeln, så vi skulle slippa bära. Pakethållaren lastades full och så tågade vi hemöver. Efter att ha lastat av det köpta, tankat med kaffe och macka med oliver från Einars, och vilat en stund, blev det drygt 15 000 steg runt stan.

Sightseeing kring villa Älvkullen, över till Äsperöd och längs natursköna åbrinken vid forna I 17, sedan Strandpromenaden längs Junokajen, över stock och sten på Lövåsberget eftersom vi och ett par baltiska turister gick fel. Sedan raka vägen till hopptornet vid Skeppsviken för ett svalkande bad. 17 grader i vattnet tyckte jag, men vännen var tveksam. Brände mig på en manettråd.

Lagom trötta och möra kom vi hem vid sju för fästingjakt, dusch och middag, Vi hann ta ett par glas vin på balkongen innan åskskuren nådde Tureborg.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Motion, Second hand & shopping och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.