Minnen från ”mina” vårdtagare

Skott 2013Åtta månader som vikarie i hemvården har resulterat i fyra nya små krukor med skott.

En spännande liten blomma som jag inte har lyckats klura ut vad det är för något fick jag en sen kväll hos en rar farbror. Han sa att det var många som hade varit där och nypt skott förut, så jag fick gärna ta.

Redan skjuter två rotskott upp ur jorden, fast jag planterade den för bara någon månad sedan.

Sedan har jag två hibiskusskott som står och gonar sig under var sin plastpåse i köket. Hoppas att de tar sig. De har varit lite knepiga att få rötter på, för stjälken var så förvedad.

Hade fixat lite jord och hade med mig till en vårdtagare som hade en fin, men lite förväxt hibiskus, som var i stort behov av omplantering. Frågade sedan om jag fick beskära den. Vi gjorde upp att jag skulle försöka göra nya krukväxter av de grenarna som jag klippte bort. Om det lyckas så har jag lovat att lämna tillbaka den ena.

Den gamla hibiskusen som jag klippte ned fick snabbt tre knoppar efter näringstillskottet med ny jord. Jag hoppas att vårdtagaren får njuta av fina blommor medan jag jobbar på annat håll! Min enkla teori är att sköta en blomma och se den utvecklas och slå ut i blom skapar livslust och en känsla av välbefinnande. Åtminstone funkar det på mig!

Kaktus 2011Kaktusen på bilden ovan är av samma sort som den jag redan har (bild till vänster). ”Mamman” stod  i en trappuppgång, med en fantastisk rosa blomma på en lång luden stjälk. Kaktusen hade massor av ätteläggar, så ja, jag knyckte en liten…

Så var seden alltid förr: att man skulle nypa ett skott utan säga något, annars skulle det inte ta sig (har jag för mig). Hoppas den kan bli lika fin som sin mor en vacker dag.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Äldreomsorg, Mina växter och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Minnen från ”mina” vårdtagare

  1. Ping: Det växer bra i värmen | Olssons universum

Kommentarsfältet är stängt.