Grodan i Uddevalla Folkets park

Folkets park i Uddevalla har passerat bäst före-datum med råge. Ett sådan jättelikt, naturskönt område i centrala stan kunde nog förvaltas bättre, tänker jag efter att ha promenerat där i söndags (se hur det ser ut).

På nätet hittade jag artiklar om att området nu är sålt till Peab, som har planer på 150 bostadsrätter (om projektet på Peabs hemsida). Tanken är att bevara parkmiljön:

”När det gäller själva parkmiljön kommer vi gå mycket varsamt fram. Med hjälp av den engelska landskapsarkitekten John Tizzard kommer vi kunna bevara de flesta terrasser, stigar och utkiksplatser i området.”

<<< Kiosken i entrén, med sin välkända siluett, är i ett bedrövligt skick. En del vill bevara den, men den är så rutten att jag tror knappast att det är möjligt. Så här såg den ut i sin glans dagar>>>(Bilderna på kiosken är från Uddevallabloggen.se)

I buskaget bakom kiosken rotar jag lite i bråten. En stor, blå tygsak ligger på marken. Det visar sig vara någon typ av sportbag i kraftig nylon. När jag lyfter på den hoppar den största groda jag sett iväg. Kanske bodde den där? Eller bara värmde sig?

Rana temporaria (common frog)

Vanlig groda, Rana temporaria (Foto: Wikipedia)

Jag gissar att det var en vanlig groda. På länsstyrelsens och Naturvårdsverkets hemsidor läser jag att alla grod- och kräldjur i Sverige är fridlysta.

Fridlysningen innebär att det är förbjudet att döda, skada, fånga eller på något annat sätt samla in vilt levande grodor. Man får inte heller ta bort eller skada deras ägg, rom eller larver. Men det är tillåtet att ta upp den vanliga grodan i handen och titta på den, om man vill. Så länge man inte skadar den, och sedan sätter ned den där man tog den.

Den som vill göra förändringar i miljön som kan påverka grodorna måste ha dispens från länsstyrelsen. Och för att få dispens – till exempel för byggnadsplaner som skulle betyda att grodorna eller deras ägg dödas eller skadas – krävs att det inte finns någon annan möjlig lösning. Men för det mesta går det att bygga så att grodorna livsmiljö bevaras och blir en tillgång till området, skriver Naturvårdsverket:

Jag minns från min Västerås-tid att det var en het debatt kring grodorna, deras damm och bostadsbyggande på Djäkneberget mitt i stan. Där vann grodorna och deras vänner kampen med stöd av länsstyrelsen:

När grodorna på Djäkneberget vandrar stänger man till och med av gator i området:

En ensam groda stjälper väl knappast ett helt bostadsområde. Men jag har i alla fall mejlat länsstyrelsen och berättat om mitt fynd.

2013-05-27. Snabbt svar från sakkunnig på länsstyrelsen i Västra Götaland:

Kanske var det en padda. De är något större än våra grodor. Alla groddjur är fridlysta i hela landet men vissa arter har strängare skydd. Framtida bostadsbebyggelse i Folkets park kommer att ske med fridlysningsbestämmelser i beaktning. Men troligast är att den individ jag stötte på bara var på tillfällig genomresa.

Textens läsbarhetsindex är 36, vilket innebär att den klassificeras som lättläst.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Natur & väder, Uddevalla och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.