Kvarteret står i blom

Tureborg Timmerbergsvägen i majEftersom jag flyttade till Tureborg i juni förra året fick jag inte uppleva vårens körsbärsblomning på min gård. Massivt och skirt rosa längs hela gatan!

Fastighetsskötaren uttryckte att gården utanför mitt hus inte är den roligaste: ”Har du några tips på vad vi skulle kunna göra så får du gärna höra av dig” sa han vid den obligatoriska introduktionen som nya hyresgäster får (tillsammans med en röd och en grön rulle soppåsar och en liten låda med skruvmejslar).

Horse-chestnut (Aesculus hippocastanum)

Hästkastanj (Aesculus hippocastanum) (Foto: anemoneprojectors)

Men faktum är att jag gillar gården som den är. Det är bara buskar i de uppbyggda rabatterna. Men det är så sinnrikt uttänkt att det alltid finns någon buske som blommar. Hela sommaren lång.

Och mitt på gården står den pampiga hästkastanjen. I veckan stod den med stora, lackblanka knoppar, som nu har slagit ut av vårvärmen. Jag är uppväxt med kastanjeträden vid Folkets hus och gamla mejeriet på Göteborgsvägen. På hösten plockade jag de bruna frukterna och gjorde halsband, pipor och annat.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Natur & väder, Uddevalla och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.