Krångel med Coop

Att dela upp Ica-kontot och få ett nytt Ica-kort efter skilsmässan gick hur smidigt som helst: ”Vi gör en kontodelning, och så får du ansöka om ett nytt kort. Jag skickar papper”, var det rappa beskedet från kundtjänst.

coopMen att få ett nytt konto och Medmera-kort på Coop har jag inte lyckats med ännu. Har försökt sedan i mars och pratat med tre olika människor på Coop, och fått olika besked varje gång.

1. Kundtjänst Medmera. Telefonkö! Det tog en vecka att hitta en tid när någon kunde svara utan att jag behövde vänta i luren i 20 minuter. Kvinnan jag till slut kom i kontakt med hade raka besked: ”Du måste göra ansökan om nytt konto på en blankett, och sedan betala 100 kronor i medlemsavgift i butiken. Men du kan behålla ditt gamla kort så skickar vi ny kod”.

Jag fyllde i en ansökan och skickade iväg. Och åkte till Torp för att betala min medlemsavgift i kundtjänst på Coop. Eftersom jag avslutade mitt eget medlemskonto när jag gifte mig så var jag tvungen att starta på nytt. Jag hade kunnat ha mitt konto vilande. Men jag hade ju inte planerat att de skulle sluta med skilsmässa, så det var aldrig aktuellt.

2. Kundtjänst Torp. Damen i kassan förstod inte vad jag menade när jag förklarade de direktiv jag fått. ”Vi brukar inte göra så.” Hon sa att jag visst kunde betala min medlemsavgift, men jag kunde inte använda mitt gamla kort. ”Du får ett nytt med posten.” Efter visst dividerande fick jag henne att ringa kundtjänst på Medmera för att höra med dem. Och de hade fått min ansökan, men kunde inte göra något förrän jag blivit medlem. Så ansökan skulle ligga vilande tills medlemskapet var ordnat. ”Du får ett tillfälligt kort så länge. Det gamla kortet kan du kasta”, sa kvinnan på Torp.

Jag fick ett kvitto med ett nummer på: det tillfälliga medlemskortet. Så nu kunde jag samla till återbäring, åtminstone. Men något kort kom inte.

Efter en månad fick jag en pinkod. Jaha? Kanske kortet kommer nu? Nejdå.

Dagen efter fick jag ett välkomstbrev med erbjudanden: Grattis till ditt nya Medmera-kort!

Nu hade dessutom det tillfälliga medlemskortet gått ut. Det gällde bara till ett visst datum. Så nu var jag på ruta ett igen.

3. Kundtjänst Medmera. Försökte ringa kundtjänst igen, för att reda ut vad som hänt. ”Det är många som ringer just nu. Du har nummer 21 i kön.” Oändligt tröttsamt! När jag till slut får tala med en dam lovar hon att reda ut det hela. Samtidigt upptäcker hon något slags fel i ”bokföringen” kring mitt konto.

Nu ska jag få ett nytt kort, och en ny pinkod. Inom någon vecka, sa hon. Jag väntar med spänning.

Textens läsbarhetsindex är 25, vilket innebär att den klassificeras som mycket lättläst.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Ekonomi och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.