Mina memoarer: Karlskoga-Kuriren

X-mannen sänder paket med saker som jag glömt kvar. Bland annat en avskedspresent från mitt första journalistvikariat: en personlig löpsedel. Året var 1997. Avtackningen var den bästa jag upplevt. Och jag har blivit avtackad från vikariat bortåt 15-20 gånger…

löp

Tjejerna på annonsavdelningen hade fixat löpsedel. Inspirerad av att jag alltid åt ”konstig mat” (mycket pasta, grönt och makrillfilé i tomatsås), var Friskis&Svettis-ledare och CO-frontdiggade Jan Guillou.

Jag bjöd på tårta. Hela firman tog paus och kom till lunchrummet för att sitta ned och fika med mig och lyssna på tacktal av vd. Jag fick presentkort, både av företaget och av arbetskamraterna. Minns att jag köpte joggingskor för pengarna…

Karlskoga-Kuriren var en liten, trevlig tidning där jag började lära mig hantverket som redigerare. Började i juni. I augusti var jag redan redaktör för Kuriren Söndag. En annonstidning som delades ut inte bara till prenumeranter utan till alla hushåll i Karlskoga. Det var mycket jobb, men roligt att få fria händer att göra en tidning utifrån ett tema. Skrev om allt från babymassage till skogsvård. Ritade, redigerade och krönikerade. På små tidningar får man göra allt.

Triceratops012I november sa jag hejdå till den flörtige fotografen och påminde honom att han faktiskt hade en egen fru. Hade fått lappsjuka där i värmlandsskogen och bestämde mig för att åka hem, trots erbjudande om fortsatt vikariat. Men med denna erfarenhet i ryggsäcken var det inte svårt att få nytt jobb: i Örebro, där jag träffade han som skulle bli min man i 14 år.

Textens läsbarhetsindex är 36, vilket innebär att den klassificeras som lättläst.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. Now I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Arbete, Språk & skrivande och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.