Om tanter som tvättar & män som piskar

Dammig tvättstugaTvättstuga klockan 7–11. För en gångs skull var tvättavdelningen så pass hygglig att jag slapp skura den redan när jag kom. Men den allmänna avdelningen var lika dammig som vanligt. Tog ett tag med borsten>.

Vi hyresgäster i Uddevallahem fick en enkät att besvara i veckan med frågor kring hur nöjda/missnöjda vi är med vårt boende. Jag är faktiskt ganska tillfreds med det mesta. Utom standarden på tvättstugan, då förstås. Så det fick de veta.

Loppis med tipspspromenad, lördag 4 maj kl 11-14. Det bjuds på korv och bröd, kaffe och muffins. Ett samarrangemang Samverkansgruppen Tureborg, Uddevallahem och Hyresgästföreningen.

Loppis med tipspspromenad, lördag 4 maj 2013. Det bjuds på korv och bröd, kaffe och muffins. Samverkansgruppen Tureborg, Hyresgästföreningen och Uddevallahem fixar.

På lördag ordnas det loppis här på Tureborg. Korv och stånd, utdelning av jord och lecakulor till balkongodlare, med mera. Ett trevligt initiativ. Jag frågade kvinnan som tvättade samtidigt som jag om hon också tänkte gå. ”Jajamän!” sa hon glatt.

MangelHon tillhör den generation av kvinnor som vet hur man kör den gamla dammiga stenmangeln. Den som står som ett folkhem-skt monument över ett Sverige som jag minns från min barndom. Det sägs att dukarna blir fina i en sådan. Jag tror att hon ska få lära mig att sköta schabraket nästa gång vi tvättar samtidigt.

elementpenselSnart finns det inga husmödrar kvar som vet hur man tar hand om ett hushåll ”på riktigt”. Såg en yngre man stå vid piskstället på gården och försöka banka sin matta ren med en elementpensel. Mattan måste ha varit ofantligt smutsig för han hostade frenetisk trots att han hade en lätt valhänt och lite kokett slagteknik. Inga rejäla Björn Borg-svingar direkt.

piskaBara en dag senare såg jag en annan man vårstäda sina mattor genom att med all sin kraft dänga dem i en tegelvägg… Jag applåderar naturligtvis ambitionen men kan inte låta bli att dra på munnen.

Det kanske inte ens finns mattpiskor att få tag i nuförtiden? Min senaste köpte jag för fem kronor på Röda Korset. Prima rotting. Den fick en grannfru i Askersund ärva av mig när hon slagit ihjäl sin egen. Själv använder jag knappt mattor längre.

(Ser på nätet att både Jula och Clas Ohlson har rottingpiskor för 49 spänn. Och när jag googlar på mattpiska hamnar jag även på en sida som beskriver hur den kan göra nytta i kärlekslivet…)

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Uddevalla och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.