Därför äter jag inte härdat fett

Jag minns en föreläsning på 1990-talet som fick en avgörande betydelse för min kost. Tyvärr har jag inte skrivit upp vad hon hette, som föreläste. Men jag har anteckningarna kvar ännu.

”Margarin = hårt bearbetad produkt. Transfettsyror. Ger mer åderförkalkning än smör” har jag bland annat skrivit. Hon berättade målande om processen att framställa margarin, och rekommenderade istället mer obearbetade livsmedel som olivolja och smör.

smörFöljden av denna föreläsning blev att jag aldrig mer köpte hem lättprodukter eller margarin. Upptäckte smörets goda smak och bakegenskaper. Läste på om transfetter, eller härdade fetter som det egenligen handlade om. Hittade bra information hos Konsumenter i samverkan. De kampanjade mot det hälsofarliga fettet och svartlistade produkter.

Så jag började läsa innehållsförteckningen på allt jag köpte och åt av. Jag blev en driftkucku* runt alla fikabord på alla vikariat som jag hade under journalisttiden. Fanns härdat vegetabiliskt fett bland ingredienserna så åt jag inte av det som bjöds.

* betyder ungefär hackkyckling, föremål för åtlöje, mobbad person

Det var i den här vevan jag första gången kom i kontakt med kemiprofessor Göran Petersson. Hans informativa rapporter gav svar och var hyggligt lättbegripliga. ”Välj Bregott framför Becel för kärl och hjärta”, var en höjdare att hitta. Så att jag fick argument att slå i huvudet på alla tvivlare kring kaffebordet.

Med åren har begreppet ”härdade fetter” blivit debatterat och mer känt. Numera är det mer allmänt känt att de ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom. Många företag har slutat att använda dem i sin tillverkning.

Häromveckan lyssnade jag åter igen på en föreläsning som kommer att få stor effekt på min mathållning. Sugar: the bitter truth med den amerikanske professorn Robert Lustig. Han förklarar varför socker resulterar i fetma och diabetes typ 2, som ökar dramatiskt. Efter att ha sett filmen kändes det enkelt att avstå både bullar och godis.

GPKemin bakom varför socker inte är bra för hälsan förklaras även av professor Göran Petersson. Både i skrivna rapporter och på film. Efter att ha läst hans texter i över tio år fick jag äntligen se hur han ser ut! Hans föredrag om Kost och hälsa kring kolhydrater och kostfett kan jag rekommendera (2 x 25 minuter, ungefär).

chokladBland annat berättar han att 1,5 liter läsk innehåller dolt socker motsvarande drygt 50 sockerbitar. En chokladkaka på 200 gram innehåller motsvarande 40 sockerbitar. Vilken förälder skulle ge sitt barn så många sockerbitar att äta? frågar han sig.

När det gäller professorns syn på vad som är bra fett så går den lite stick i stäv mot kostrekommendationer från Livsmedelsverket, SLV. SLV rekommenderar till exempel lättmargarin och avråder från alltför stort intag av mättat fett som finns i charkprodukter och mejerivaror, som smör, fet mjölk och ost.

Men Livsmedelsverket är inte alltid så snabba att komma till skott när forskningen fortskrider. Först 2012 föreslog man maxgräns för transfett i mat. Detta har Danmark haft sedan 2003. New York tog beslut om förbud mot transfett på stadens restauranger 2006.

Textens läsbarhetsindex är 38, vilket innebär att den klassificeras som lättläst.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Prat om mat, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.