Kall dryck ger god sömn


Det var en vanlig kväll i äldreomsorgen. En tillsyn med mellanmål och eventuellt toabesök. Vårdtagaren låg till sängs och ville inte komma upp. Och inte ville hon ha något att äta, men lite dryck skulle gå an.

provivaHittade ett paket Proviva i kylen. Det hade varit fryst, visade det sig, för när jag skakade var det något hårt inuti. Men jag serverade det som var rinnande och sa att den nog var kall.

”Vad är det för bitar i?” frågade hon och tuggade på dem. ”Det är nog is. Men jag kan värma den lite, om du vill.” Det ville hon inte: ”Det var gott!” Jag trugade i henne hela glaset, och sa att jag skulle komma tillbaka senare för att ge kvällsmedicin. ”Vi ses”, sa jag.

När jag kom tillbaka några timmar senare sov hon som en stock. Försökte väcka med tilltal och beröring, men hon vaknade inte. Rådgjorde med en kollega, och vi enades om att det var onödigt att väcka någon som sov för att kunna ge en sömntablett.

Gick tillbaka ett par gånger under kvällen för att se om hon vaknat. Var orolig för att om jag inte gav medicinen skulle vårdtagaren vakna senare på kvällen och behöva ligga sömnlös resten av natten.

I många råd och tips för god sömn anges att man ska dricka något varmt före sänggåendet. Till exempel kamomillte, varm mjölk (inte kaffe!). Eller ta ett varmt bad, för att komma till ro.

Men i ett föredrag om sömn på SVT24 för ett par år sedan hörde jag en läkare rekommendera att man ska dricka kallt istället. Det sänker ämnesomsättningen och gör att man somnar lättare, sa han. Så det har jag själv testat, och det fungerar bra på mig.

När jag googlar på kyla och sömn är det svårt att hitta detta tips. Men i en artikel i Läkartidningen av sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt hittar jag följande:

Åkerstedt”Kyla (måttlig sådan, 14–18 °C) bidrar till att sänka den centrala kroppstemperaturen, vilket är en förutsättning för att sömnen ska initieras.

Svenska sovrumstemperaturer är i allmänhet för höga. Observera att det är centraltemperaturen i kroppen som ska sänkas – huvudsakligen genom inandning av sval rumstemperatur.

Men även hudtemperaturen spelar roll. Höjer man hudtemperaturen 0,4 °C underlättas sömnen. Kallt på insidan och varmt på utsidan, alltså.”

Arbetsmiljöforskning.se hittar jag en artikel där samme sömnforskare intervjuas kring sömn och arbetstider. Som slutkläm i artikeln hittar jag det jag söker:

”Drick inte varm mjölk för att somna, det är fel metod. Men drick gärna något kallt, då drar man ner ämnesomsättningen i hjärnan.”

När jag pratar med vårdtagaren dagen efter, och frågar om hon vaknat, visar det sig att hon sovit gott hela natten. Det är då jag minns det där sömntipset med kall dryck. Kanske var det därför hon somnade utan tablett? Tål att tänka på, i så fall…

Textens läsbarhetsindex är 27, vilket innebär att den klassificeras som mycket lättläst.

.

Referenser

Holmgren, A. (2012, 28  juni). Vårdarbetare har de mest obekväma arbetstiderna. Arbetslivsjournalisterna, Arbetsmiljöforskning.se. Hämtad 2013-04-19 från http://www.arbetsmiljoforskning.se/torbj%C3%B6rn-%C3%A5kerstedt/v%C3%A5rdarbetare-har-de-mest-obekv%C3%A4ma-arbetstiderna
Åkerstedt, T. (2010). Livstilen påverka sömnen – på gott och ont. Läkartidningen 36(107), z072-2076. Hämtad 2013-04-19 från http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/14902/LKT1036s2072_2076.pdf

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Äldreomsorg och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.