Gardinbekymmer löstes på loppis

Loppisfri lördag? Nej du, jag blev värvad av en god vän, så det blev en rask cykeltur till Pingstkyrkan efter morgonkaffet. En billig stol till balkongen och en gardin till vardagsrummet tänkte jag hålla utkik efter.

gardinHade nämligen köpt en fin, mörkturkos gardin på Coop i måndags. Men när jag kom hem och tog den ur paketet visade det sig att den hade två fläckar. Troligen någon smörjolja som skvätt på tyget vid tillverkningen. Det tog några dagar innan jag kom iväg till Torps köpcentrum igen för att byta, och då var just den färgen slut. Så jag blev utan. (Gardinen på bilden är marinblå, men liknar ”min”)

Hittade inte min vän i massan av människor som jagade fynd när jag kom dit. Men stolen stod i möbelhörnan! En Ikea-stol med avtagbart nylontyg (bra när man kan tvätta sina fynd) för 25 kronor. Kan väl duga en säsong på balkongen.

Gardin med lövGardinhörnan nästa! Fann vad jag sökte i kraftig bomull, med lövmotiv i rätt färger. Tyvärr alldeles för korta. Men fållen var bred så det skulle kunna gå att sprätta och få ut några centimeter till? 65 kronor, så jag chansade. Och nu hittade jag äntligen vännen som hade hunnit göra stora fynd på egen hand!

Hon hjälpte mig att leta reda på ett par sådana där pinnar som man föser gardinen med, för att slippa ta i tyget. Mina mörkläggningsgardiner behöver det, för de går inte att tvätta. Fem kronor styck kostade pinnarna. Har letat i alla möjliga affärer utan att hitta, så jag blev själaglad. Den ena var lite längre än den andra, men jag har en bra såg så det är kvickt fixat.

Stol ikeaNu har jag sprättat och tvättat. Det visade sig att gardinfållen var dubbelvikt så det blev väldigt många extra centimeter. Tror nog att det ska bli ganska lagom. Gardinen var aldrig tvättad tidigare, så det blev ingen rand i tyget efter vikningen. Ibland har man tur.

Även stolstyget är tvättat. Det torkade på nolltid. Min nytvättade fårskinnsfäll ska få ligga på sitsen och värma rumpan. Nu är det bara balkongvädret som saknas.

Textens läsbarhetsindex är 28, vilket innebär att den klassificeras som mycket lättläst.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Second hand & shopping och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.