Solig söndag i Lysekil och Lesjöfors

Med Västtrafiks tvåveckors provåkarkort tog jag mig med buss 841 till Lysekil. Gick bryggan i Norra Hamnen till Ålevik och samlade D-vitamin i det slösande solskenet. Folk jag mötte hälsade. För så gör man på småorter.

Sedan tillbaka till Södra Hamnen och Abbahuset, vars bågformade fönster är några av de tusental som jag var med och tillverkade under åren på Elitfönster. Har ett ärr på tummen (fyra stygn) som minne efter en dust med ett av dessa.

Dajmstrut på Ica innan återfärd via Torp, och byte till stadsbuss. Smet in på Bohusläns museum och lekte kulturtant innan jag cyklade hem. Hade hört ett inslag i P1:s Kulturnytt om en ny fotoutställning: Dreamscape.

Kerstin Hamiltons bilder från Lesjöfors fick mig att dra på smilbanden. Särskilt växthuset* vid värdshuset (nu stängt) där vi stannade för en makalös och minnesvärd lunch på väg hem från Sälenfjällen en gång för många år sedan. Kockan pratade ryska och föreståndaren tog emot på trappan och rabblade hela menyn. Innan vi kommit in var tre lunch redan beställt och på gång.

Väl hemma googlar jag Kerstin Hamilton och får också läsa dagboksanteckningar från sex månader i den värmländska glesbygden.

* Hamiltons text och bilder från Lesjöfors > Klicka på Publications och välj Welcome, passerby. Växthuset ses på sidan 17 och 21.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Galleri | Det här inlägget postades i Åka kollektivt, Natur & väder och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.