Strömstare siktad längs Strandpromenaden

fossum2

Fall vid Fossumsberg.

strandpromenadTrots att jag varit Uddevallabo större delen av mitt liv finns fortfarande nya områden att upptäcka. Strandpromenaden (karta) har långa utlöpare som bland annat går förbi mitt bostadsområde Tureborg, som ju faktiskt också ligger vid en strand – Bäveåns.

Jag gjorde en ”pliktrunda” före jobbet för att få lite sol och motion. Jag tog den mossiga promenadvägen från mitt, över till Äsperöd och genade sedan in vid hemmet över skogen till Thordéngården (IK Oddevolds klubbhus).

Promenadväg mellan Tureborg och Äsperöd.

Förra gången jag tog den här vägen fortsatte jag sedan förbi Fossums kvarn.  Men då skulle jag till Kuröd och Blomsterlandet vid Skalbankarna, för att köpa tulpaner. Nu blev det istället en ronda längs ån nedanför regementsområdet. Där har jag aldrig gått förut.

En svart liten fågel flög tätt över vattenytan vid fallen vid Äsperöd. Kunde det vara en strömstare? Blev tvungen att gå tillbaka längs stigen för att se om den satte sig vid kanten. Jo, där var den!

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Natur & väder, Uddevalla och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.